Podle průzkumu Zonky z letošního září plánuje během zimních měsíců odložit výdaje převyšující 10 tisíc korun třetina oslovených. (Ilustrační foto)

Podle průzkumu Zonky z letošního září plánuje během zimních měsíců odložit výdaje převyšující 10 tisíc korun celá třetina oslovených (33 procent). Pokud už budou lidé pořizovat něco nákladnějšího, půjde kromě vánočních dárků spíše o výměnu starých nebo nefunkčních věcí než o nákupy pro radost.

Přibližně polovina (51 %) dotázaných i navzdory současné ekonomické situaci s většími výdaji v blízké době počítá.

Kromě vánočních dárků půjde zejména o obměnu vybavení domácnosti (21 %), tedy například nábytku, spotřebičů, ale také zdroje tepla, typicky tedy kotle.

Oslovení také plánují rekonstrukce kuchyně či koupelny, výměnu podlah, oken, zateplení, nebo dokonce střechy, ale také opravy svých automobilů a motorek.

„Oproti obdobnému průzkumu z letošního května mezi dotázanými obecně klesá zájem o pořízení zbytných věcí, jako je třeba nové auto nebo dovolená. K vynaložení větších částek se nyní staví spíše z praktického hlediska. Zajímavostí však je, že mezi oslovenými se oproti létu nově objevuje zájem o šperky nebo úkony reprodukčních klinik a častěji také o dětské kočárky,“ řekl Petr Šmíd, který má v Air Bank na starosti výzkum trhu.

Radost půjde stranou

Doslova neradostná změna oproti letnímu průzkumu Zonky nastala v důvodech, kvůli kterým zmíněná polovina respondentů své výdaje plánuje.

Zatímco v létě lidé chtěli hlavně sobě nebo někomu jinému udělat radost, nyní zase především potřebují nahradit staré nebo nefunkční věci novými (35 %).

Motiv udělat si radost se proto nyní umístil až na třetím místě, a snaha udělat radost někomu jinému dokonce na čtvrtém.

Úspory na prvním místě

A jak všechny své plány budou lidé financovat? Většina respondentů (73 %) použije vlastní úspory. Ostatní si zase plánují půjčit v rámci rodiny (6 %), využít spotřebitelskou půjčku (5 %), nakoupit na splátky (4 %) anebo to nyní ještě nevědí.

Průzkum provedla v září 2022 agentura IPSOS na reprezentativním vzorku 862 respondentů ve věku 25 až 50 let. (pel)