NKÚ: Přínosy vzniku Národní sportovní agentury nebyly naplněny: miliardové dotace byly netransparentní a bez kontroly.

Očekávané přínosy vzniku Národní sportovní agentury nebyly naplněny s tím, že miliardové dotace byly netransparentní a obešly se bez kontroly efektivity. Informoval o tom Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Národní sportovní agentura (NSA) vydaly v letech 2019 až 2022 ze státního rozpočtu na podporu sportu celkem 26,5 mld. Kč. NSA byla zřízena v srpnu 2019 a převzala činnosti, které do té doby vykonávalo MŠMT.

Kontrola NKÚ ukázala, že Národní sportovní agentura nesledovala a nekontrolovala, jak příjemci dotace využili a zda dodrželi stanovené podmínky.

Přitom posílení transparentnosti a zavedení funkčního systému vyhodnocování využití poskytnutých podpor byly očekávanými přínosy vzniku NSA. K naplnění těchto očekávaných přínosů tedy vznikem NSA nedošlo.

Podle úřadu NSA nesledovala a nevyhodnocovala, zda výdaje, které vynakládá, vedly např. k zastavení poklesu tělesné zdatnosti dětí a mládeže, k zastavení růstu nadváhy a obezity u dětí a mládeže či ke snížení ekonomické spoluúčasti rodin ve sportu. Ale i toto byly očekávané dopady a priority vynaložených podpor.

MŠMT ani NSA nepostupovaly při poskytování dotací v některých případech transparentně a v souladu s právními předpisy. Proces administrace žádostí o podporu byl jak u MŠMT, tak i v NSA u jedné pětiny kontrolovaných dotačních výzev zdlouhavý.

MŠMT za roky 2019 a 2020 vydávalo rozhodnutí o poskytnutí dotace v průměru po 90 až 300 dnech a NSA za roky 2021 a 2022 tato rozhodnutí vydávala v průměru po 172 až 335 dnech.

Kontroloři NKÚ odhalili nedostatky i v hospodaření NSA. S majetkem a peněžními prostředky státu nenakládala v některých případech účelně, hospodárně a v souladu s právními předpisy. Např. neodůvodněně snížila výnos z majetku minimálně ve výši půl milionu korun, když umožnila původním nájemcům, aby část sjezdového a skokanského areálu v Harrachově bezúplatně užívali i po ukončení platnosti nájemních smluv.

To se týkalo šesti z celkem 46 pozemků. Ke zbylým 40 pozemkům neměla NSA v kontrolovaném období uzavřeny žádné nájemní smlouvy. Z veřejně dostupných zdrojů bylo zjištěno, že tyto pozemky byly rovněž prokazatelně využívány jinými subjekty (právnickými či fyzickými osobami). Na pozemcích NSA byla například lanová dráha, která je celoročně v provozu, hotel či stánky s občerstvením.

Podle NKÚ nepostupovala NSA podle zákona ani při zadávání veřejných zakázek na nákup služeb a pořízení majetku. V některých případech např. vynakládala peněžní prostředky na základě smluv, které byly podle zákona o registru smluv zrušeny od počátku.

Po celou dobu kontrolovaného období uzavírala smlouvy a objednávky, proplácela faktury a vyplácela dotace, aniž by dodržela zákonné schvalovací postupy. Nezavedla funkční vnitřní kontrolní systém, aby zajistila hospodárný, efektivní a účelný výkon státní správy.

Součástí kontroly NKÚ bylo i dotazníkové šetření mezi sportovními kluby a svazy. Například cca 56 % sportovních klubů, které měly zkušenost s průběhem dotačního řízení jak u MŠMT, tak u NSA, uvedlo, že nedošlo k posunu směrem k transparentnějšímu hodnocení žádostí.

Kontroloři NKÚ oslovili s žádostí o informace i 47 evropských nejvyšších kontrolních institucí sdružených v organizaci EUROSAI, aby mohli provést mezinárodní srovnání státní podpory sportu.

Reakce NSA

NSA v reakci uvedla, že Národní sportovní agentura je ústřední správní úřad, který byl zřízen 1. srpna 2019.

S tím, že některé klíčové pracovní pozice, které byly dlouhodobě neobsazené, se podařilo personálně zajistit až v průběhu roku 2023.

„Nutno dodat, že za kontrolovaný časový úsek nenese odpovědnost současné vedení Národní sportovní agentury,“ uvedla NSA.

Národní sportovní agentura byla s výsledky kontroly seznámena již v září roku 2023 a zveřejněné výsledky kontrolního závěru NKÚ respektuje.

„Na zjištěné nedostatky Národní sportovní agentura reagovala již v průběhu kontroly přijetím celé řady nápravných opatření, která jsou průběžně implementována do operativní činnosti NSA i vnitřního kontrolního systému,“ uvedla agentura.

Ke kontrolním zjištěním týkajícím se hospodaření s majetkem NSA sdělila, že výnos z majetku nebyl neodůvodněně snížen. NSA obdržela výnos z dotčených pozemků v roce 2023 a jak sám NKÚ uvedl v kontrolním závěru, k promlčení práva na vydání bezdůvodného obohacení nedošlo.

NSA zdůraznila, že v kontrolovaném období byly veřejné zakázky realizovány prostřednictvím externích advokátních kanceláří. V současné době jsou veřejné zakázky zadávány zaměstnanci NSA. Smlouvy jsou řádně a včas zveřejňovány v registru smluv v souladu se zákonem.

Již od začátku funkčního období nového vedení NSA jsou systémovými opatřeními vytvářeny a nastavovány podmínky pro transparentní, účelné a hospodárné vynakládání finančních prostředků prostřednictvím dotačních výzev.

Vedení NSA se podařilo přijatými opatřeními výrazným způsobem zkrátit délku vyhodnocování dotačního řízení.

„Rada NSA i nadále bude činit další kroky, které povedou k ještě účelnějšímu a efektivnějším plnění vytyčených cílů,“ uzavřela NSA. (sfr)