Prodejny s obuví přišly během nuceného uzavření prodejen meziročně o 80 procent tržeb.

Meziroční tržby v maloobchodu kromě prodejů motorových vozidel klesly v dubnu meziročně o 10,9 procenta. Podle statistiků jde o přímý důsledek vládních opatření proti koronaviru. V dubnu se také propadly tržby prodejců automobilů, výrazně si naopak polepšily internetové obchody. 

Propad tržeb v maloobchodě jde napříč všemi druhy prodejen. Nejhůře se však nucené uzavírky projevily u prodejen s oděvy a obuví, jimž se tržby meziročně snížily o 80 procent.

O něco nižší propad, 55 procent, zaznamenaly prodejny sportovních potřeb.

Ztráty sčítají i specializované prodejny s potravinami, které podle Českého statistického úřady přišly o 41 procent tržeb. Naopak nespecializované prodejny s převahou potravin zůstaly na svém – pokles u nich činil pouhých 0,4 procenta.

Ve všech případech se jedná o tržby očištěné o kalendářní vlivy.

Plošná omezení se dotkla i prodejců motorových vozidel, kteří zaznamenali strmější pád tržeb než dosud. Zatímco v březnu činil pokles 27,8 procenta, v dubnu byly prodeje nižší již o 43,4 procenta.

Nikoli překvapivě jsou dubnovým vítězem e-shopy. „Tržby v internetových a zásilkových obchodech výrazně posílily, meziroční růst o 47,5 byl nejvyšší za posledních patnáct let,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Statistici nicméně upozornili, že dubnová data by měla brát veřejnost s rezervou. Vzhledem k mimořádným opatřením vlády totiž mohou být později výrazně revidována.

Tak tomu bylo i v březnu, kdy statistici původně uváděný propad o zhruba devět procent upravili na šest. (anv)