Společnost Paradise Casino Admiral, jeden z největších provozovatelů hazardních her v ČR provozující herny a kasina pod značkou ADMIRAL, reagoval na tiskové prohlášení Ministerstva financí ČR vysvětlující požadavek na nepřetržitou přítomnost krupiéra u každého stolu živé hry bez ohledu na to, zda ji zrovna nějaký návštěvník kasina chce hrát.

Ministerstvo v tomto prohlášení důrazně popírá uplatňování výkladu zákona Celní správou, kdy je ze strany Celní správa vyžadována přítomnost krupiérů u každého stolu živé hry bez ohledu na přítomnost hráčů, kteří by o samotnou hru měli zájem.

Prohlášení ministerstva mimo jiné uvádí: „Není ovšem pravdou, že by Celní správa udělovala pokuty za to, že krupiér nestál nepřetržitě u každého hracího stolu, přestože zde nebyl žádný hráč, který by se chtěl zúčastnit hry.“

Podle společnosti Paradiso Casino Admiral je naprostý opak pravdou.

„V praxi kontroly ze strany Celní správy probíhají tak, že její pracovníci pouze spočítají stoly živé hry a počty přítomných krupiérů s tím, že pokud si tyto vzájemně neodpovídají, Celní správa bez dalšího konstatuje porušení zákona o hazardních hrách,“ uvedla firma.

S tím, že pracovníky Celní správy při kontrolách vůbec nezajímá, že se v kasinu nenacházejí žádní hráči, kteří by měli zájem se živé hry účastnit.

„Za posledních pár měsíců na našich kasinech v této věci proběhlo 7 kontrol s tím, že ve třech případech byl v době kontroly pouze jediný host, v ostatních pouze několik hostů. Pokaždé však bylo závěrem kontroly Celní správy porušení hazardního zákona, tvrdí firma v prohlášení.

Celní správou je zákon o hazardních hrách vykládán tak, že jsou provozovatelé kasin nuceni prostřednictvím přítomnosti krupiérů zajišťovat možnost hry u stolů živé hry pro prázdná kasina a neexistující zákazníky.

„V konkrétním případě naší společnosti by splnění tohoto absurdního požadavku znamenalo zvýšení mzdových nákladů o cca 60 miliónů Kč měsíčně. Není bez zajímavosti, že tento výklad se objevil a začal být vynucován až necelé dva roky poté, co začal platit nový zákon o hazardních hrách.“

Společnost tvrdí, že z výše uvedených postupů a aplikovaného extenzivního výkladu zákona ze strany MFČR a Celní správy je zřejmá účelová represe provozovatelů kamenných kasin a heren upřednostňující zájmy provozovatelů online hazardu, kde jsou každému hráči přes internet kdykoliv a kdekoliv dostupné ty samé hry za ty samé sázky jako v kamenném kasinu.

Online kasino přitom nemusí mít žádné provozovny či krupiéry. V případě hazardních her provozovaných v kamenných provozovnách musí hráč překonat nespočet „překážek“, jež mu umožňují uvědomit si a dobře si rozmyslet své jednání.

Naopak při účasti na hazardních hrách v online prostředí je jedinou překážkou hráče všude dostupné připojení k internetu.
Přes tyto skutečnosti MFČR účelově ve prospěch provozovatelů online hazardu neustále řeší rizika a regulaci kamenných provozoven a online hraní nevěnuje aspoň navenek žádnou pozornost.

Značka Admiral, kterou používá pro označení svých casin rakouský holding Novomatic, provozuje na českém trhu aktuálně 55 casin a heren, ve kterých zaměstnává přes 1900 lidí. 90 procent registrací je prováděna zahraničními hráči. Hrubé tržby ze sázkových her v provozovnách Admiral dosáhly za rok 2017 více než 3,68 miliardy Kč.

Vedle provozování heren a casin má skupina Novomatic v ČR i rozsáhlou výrobu herních zařízení, která se soustřeďuje v několika továrnách v Rousínově. 90 procent produkce směřuje na export. Výrobní část skupiny v ČR, kterou zastřešuje společnost EDP, zaměstnává bezmála 1100 lidí. V roce 2017 společnosti skupiny Novomatic v ČR odvedly ve formě daně z hazardních her, daně z příjmu či sociálního a zdravotního pojištění přes 1,7 miliardy Kč.


Reakce Paradise Casino Admiral, a.s. k prohlášení MFČR

Společnost Paradise Casino Admiral, a.s. jakožto jeden z největších provozovatelů hazardních her v ČR provozující herny a kasina pod značkou ADMIRAL, reaguje na tiskové prohlášení MFČR vysvětlující požadavek na nepřetržitou přítomnost krupiéra u každého stolu živé hry bez ohledu na to, zda ji zrovna nějaký návštěvník kasina chce hrát.
https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/v-mediich/2019/krupier-musi-byt-k-dispozici-nikoliv-nep-34795

Ministerstvo v tomto prohlášení důrazně popírá uplatňování výkladu zákona Celní správou, kdy je ze strany Celní správa vyžadována přítomnost krupiérů u každého stolu živé hry bez ohledu na přítomnost hráčů, kteří by o samotnou hru měli zájem. Prohlášení ministerstva mimo jiné uvádí: „Není ovšem pravdou, že by Celní správa udělovala pokuty za to, že krupiér nestál nepřetržitě u každého hracího stolu, přestože zde nebyl žádný hráč, který by se chtěl zúčastnit hry.“

Naprostý opak je však pravdou. Když samotné Generální ředitelství cel po projednání s Ministerstvem financí a vyjádření sekce Právní úsek GŘC k doplňujícím dotazům k ust. § 68 odst. 4 zákona o hazardních hrách ve svém vyjádření ze dne 18. 2. 2019 uvádí, že předmětné ustanovení „je třeba vykládat tak, že pokud má být v kasinu umožněna hra nejméně u 3 hracích stolů živé hry po celou provozní dobu kasina, musí být u každého stolu přítomný jeden krupiér.“

V praxi kontroly ze strany Celní správy probíhají tak, že její pracovníci pouze spočítají stoly živé hry a počty přítomných krupiérů s tím, že pokud si tyto vzájemně neodpovídají, Celní správa bez dalšího konstatuje porušení zákona o hazardních hrách. Pracovníky Celní správy při kontrolách vůbec nezajímá, že se v kasinu nenacházejí žádní hráči, kteří by měli zájem se živé hry účastnit, a sami ani možnost účastnit se živé hry nikterak nezkoumají. Za posledních pár měsíců na našich kasinech v této věci proběhlo 7 kontrol s tím, že ve třech případech byl v době kontroly pouze jediný host, v ostatních pouze několik hostů. Pokaždé však bylo závěrem kontroly Celní správy porušení hazardního zákona, tj. porušení povinnosti umožnit hru nejméně u 3 hracích stolů živé hry, neboť se v prázdném kasinu nenacházel počet krupiérů odpovídajícím počtu stolů živé hry.

Předmětné prohlášení MFČR pak obsahuje další zavádějící informace, když dále uvádí, že požadavek, aby byl krupiér přítomen u každého započitatelného hracího stolu živé hry, vyplývá přímo z příslušných ustanovení zákona o hazardních hrách, který je účinný už od 1. ledna 2017. Zákon o hazardních hrách o požadavku na přítomnost krupiéra u každého započitatelného hracího stolu živé hry nikde nehovoří a nikde ani neužívá termín započitatelný stůl. Zákon pouze uvádí, že „v kasinu musí být umožněna hra nejméně u 3 hracích stolů živé hry, a to po celou provozní dobu kasina.“ V zájmu každého provozovatele kasina jakožto subjektu podnikajícího v oblasti hazardu samozřejmě je umožnit hráči hru u stolu živé hry, pokud o ni projeví zájem. Celní správou je však zákon o hazardních hrách vykládán a uplatňován tak, že jsou provozovatelé kasin nuceni prostřednictvím přítomnosti krupiérů zajišťovat možnost hry u stolů živé hry pro prázdná kasina a neexistující zákazníky. V konkrétním případě naší společnosti by splnění tohoto absurdního požadavku znamenalo zvýšení mzdových nákladů o cca 60 miliónů Kč měsíčně. Není bez zajímavosti, že tento výklad se objevil a začal být vynucován až necelé dva roky poté, co začal platit nový zákon o hazardních hrách.

Z výše uvedených postupů a aplikovaného extenzivního výkladu zákona ze strany MFČR a Celní správy je zřejmá účelová represe provozovatelů kamenných kasin a heren upřednostňující zájmy provozovatelů online hazardu, kde jsou každému hráči přes internet kdykoliv a kdekoliv dostupné ty samé hry za ty samé sázky jako v kamenném kasinu. Online kasino přitom nemusí mít žádné provozovny či krupiéry.

Tvrdou represi provozovatelů kamenných kasin a heren MFČR obhajuje údajnou ochrannou občanů ČR před patologickým hráčstvím. Před návštěvou kasina se však musí hráč obléci, do kasina se dopravit, u obsluhy se zaregistrovat, identifikovat se, vstoupit do herního prostoru a případně se přihlásit ke svému uživatelskému kontu a až poté se může účastnit příslušných hazardních her, a to vše za dozoru kamer a personálu kasina. Hráči v kamenných provozovnách mají povinné přestávky, po celou dobu účasti na hazardní hře musí být hráči viditelný ukazatel času, včetně celkového historického výsledku hráče za celou dobu existence jeho uživatelského konta. V případě hazardních her provozovaných v kamenných provozovnách tak musí hráč překonat nespočet „překážek“, jež mu umožňují uvědomit si a dobře si rozmyslet své jednání. Naopak při účasti na hazardních hrách v online prostředí je jedinou překážkou hráče všude dostupné připojení k internetu. Kdokoliv tak muže hrát hazardní hry z pohodlí domova či kdekoliv jinde pomocí mobilního zařízení, aniž by byla, jakkoliv kontrolována či ověřována identita hráče přihlašujícímu se k uživatelskému kontu, hráči nemají povinné přestávky, nezobrazuje se jeho celkový výsledek za dobu existence jeho uživatelského konta atd.

Přes tyto skutečnosti MFČR účelově ve prospěch provozovatelů online hazardu neustále řeší rizika a regulaci kamenných provozoven a online hraní nevěnuje aspoň navenek žádnou pozornost.