Důvěra tuzemských spotřebitelů i podnikatelů v ekonomiku vzrostla o téměř 3 procenta.

Důvěra tuzemských spotřebitelů i podnikatelů v ekonomiku vzrostla v dubnu o téměř 3 procenta. Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu) se meziměsíčně zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97. Informoval o tom Český statistický úřad (ČSÚ).

Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl o 2,6 bodu na hodnotu 95,6 a indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 3,9 bodu na hodnotu 103,8.

Mezi podnikateli se důvěra v ekonomiku v dubnu zvýšila v průmyslu (+ 3,6 bodu) a ve vybraných službách (+ 2,6 bodu). Ve stavebnictví se důvěra v meziměsíčním srovnání snížila o 2,4 bodu, v obchodě se snížila mírně (- 0,3 bodu).

„Ekonomický sentiment mezi podnikateli se postupně zlepšuje. Přesto mnohé podnikatele stále limituje nedostatečná poptávka, omezená dostupnost vybraných vstupů a v některých odvětvích také nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Důvěra spotřebitelů se zvýšila počtvrté v řadě. Indikátor důvěry vzrostl o 3,9 bodů na hodnotu 103,8. Podíl respondentů očekávajících pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace v České republice se snížil čtvrtý měsíc v řadě.

Počet spotřebitelů hodnotících svou současnou finanční situaci hůře než v předchozích dvanácti měsících se snížil, nezměnil se ale počet respondentů očekávajících zlepšení své finanční situace v příštích dvanácti měsících. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se meziměsíčně nezměnil.

„Růst důvěry mezi spotřebiteli z předchozích tří měsíců pokračoval i v dubnu. Domácnosti lépe hodnotí zejména svou současnou finanční situaci. Obavy ze zhoršení celkové ekonomické situace v Česku se snižují.“

„Výrazně též klesají obavy spotřebitelů ze zvýšení nezaměstnanosti. Obavy z dalšího růstu cen jsou dokonce na nejnižší  úrovni od prosince 2009,“ konstatovala  Veronika Ptáčková z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ. (sfr)