DAKO-CZ poprvé překonalo dvoumiliardové tržby. Za poslední 4 roky vyrostlo o 100 %. (Ilustrační foto)

DAKO-CZ poprvé v historii překonalo dvoumiliardové tržby. Za poslední čtyři roky vyrostlo o 100 procent. Společnost DAKO-CZ, výrobce brzdových systémů a komponent pro kolejová vozidla z východočeské Třemošnice, pokračuje ve strmém růstu. V roce 2019 poprvé překonala miliardový obrat a za pouhé čtyři roky jej dokázala zdvojnásobit. V roce 2022 firma poprvé v historii překonala dvoumiliardové tržby.

Za uplynulé čtyři roky také společnost přerostla přes hranice regionu i celé České republiky, když v loňském roce založila dva společné podniky s tamními předními výrobci v Indii a letos na tamním trhu plánuje založit dceřinou společnost.

„Za pochodu budujeme firmu na dvoumiliardový obrat,“ říkal s oblibou Lukáš Andrýsek, předseda představenstva společnosti DAKO-CZ poté, co firma prolomila miliardovou hranici. Již za čtyři roky dokázala firma své tržby zdvojnásobit.

Navzdory nepříznivým okolnostem jako byly covidová pandemie, narušení dodavatelských řetězců či extrémní nárůst cen energií související s konfliktem na Ukrajině.

„V průběhu covidu jsme ani na jeden den nepřerušili výrobu, v roce 2020 jsme navíc za plného provozu vybudovali nový centrální sklad, rozšířili jsme montážní halu a kompletně jsme inovovali logistické toky ve výrobě, čímž se nám povedlo významně navýšit její kapacitu.“

„Za to, že to v tak těžkých podmínkách zvládli a výroba neustále běžela naplno, patří všem našim zaměstnancům velký dík,“ uvedl Lukáš Andrýsek.



Vývoj Tržeb DAKO-CZ

Rok 2018 2019 2020 2021 2022*
Tržby (mil. Kč) 927 1 144 1 269 1 556 2096

* pro rok 2022 je hodnota předběžná neauditovaná



Kromě toho se DAKO-CZ postupně rozrůstalo. Nejprve přibyla společnost Transelco vyrábějící spřáhla, stavěče a brzdové válce, následovalo založení dceřiné společnosti DAKO-CZ Service v severočeském Mostě, kam se soustředil servis a opravy brzdových jednotek a komponent.

V roce 2021 vznikla v Ostravě další dceřiná společnost DAKO-CZ Machinery zaměřená na sériovou výrobu, především pro Indii. Zakázky pro tamní trh tvoří dnes zhruba třetinu obratu společnosti.

„V roce 2022 naše expanze pokračovala. V Indii jsme s klíčovým hráčem na tamním trhu, společností Medha Servo Drives, založili podnik MEDHA DAKO-CZ Pvt. Ltd. se sídlem v Hyderabadu. Naše spolupráce se soustředí na dodávky ucelených a moderních brzdových systémů pro nově připravované vozy EMU, metra a lokomotiv pro Indickou železnici.“

„Se společností Jupiter Wagons, dvojkou na trhu výroby nákladních vozů, jsme založili společnost JWL DAKO-CZ India Ltd., který sídlí v Kalkatě. Indické aktivity zastřeší nově vznikající dceřiná společnost DAKO-CZ India,“ upřesnil Andrýsek indickou expanzi.


DAKO-CZ.


Na další růst má společnost, která tři čtvrtiny své produkce exportuje, zaděláno i v Evropě, Africe a Jižní Americe, kde bude implementován zcela nový brzdový systém na projektu Automated People Mover. Tento speciální vlak bude provozován na mezinárodním brazilském letišti v São Paulu. Společnost čeká v příštích letech ještě jeden velký cíl a to sáhnout si na trh Severní Ameriky.

„Především ale – kromě investic do rozšíření výroby a moderních technologií – masivně podporujeme výzkum a vývoj. Díky tomu naše společnost udává trendy v oboru, zejména v ekologickém a bezúdržbovém řešení našich brzdových systémů a komponentů.“

„Například vloni jsme na prestižním veletrhu InnoTrans v Berlíně představili revoluční elektromechanickou kotoučovou brzdovou jednotku, která je součástí naší koncepce DAKO Brake By Wire. Jejím principem je, že k zastavení vlaků není potřebný stlačený vzduch ani olejové hospodářství,“ doplnil Andrýsek.

Úspěch DAKO-CZ nezůstává bez odezvy. V roce 2021 byla společnost vyhlášena Firmou roku Pardubického kraje a v celostátním finále se umístila mezi pěti nejlepšími společnostmi. V minulém roce získala ocenění Czech Superbrands 2022. Vše nasvědčuje tomu, že společnost, jež je stoprocentně vlastněna Czechoslovak Group, průmyslově-technologickou skupinou českého podnikatele Michala Strnada, a která dnes tvoří základ samostatné divize CSG Rail.

Společnost DAKO-CZ je předním výrobcem pneumatických, elektromechanických a hydraulických brzdových systémů pro kolejová vozidla s 207letou tradicí. Firma s ročními tržbami okolo 82 milionů Euro, na kterých se ze 79% podílí zahraniční zakázky, sídlí v Třemošnici ve východních Čechách. Vlastníkem společnosti je skupina Czechoslovak Group českého podnikatele Michala Strnada.

DAKO-CZ dodává brzdové systémy a komponenty pro nákladní vagóny a osobní vozy, příměstské jednotky, lokomotivy, soupravy metra i tramvaje. Kromě společností Stadler Rail Group, Tatravagónka Poprad, Siemens Mobility patří mezi významné odběratele produktů společnosti DAKO-CZ například též Škoda Group a.s. či České Dráhy.

Kolejová vozidla s brzdovými systémy či komponenty DAKO jsou provozována nejen v Evropě, ale také například v Číně, Indii, Malajsii, Indonésii, Alžírsku a Saudské Arábii, kde spolupracuje se světovými výrobci kolejových vozidel a provozovateli kolejové dopravy. Společnost má vlastní vývoj, disponuje moderní zkušební laboratoří a konstrukčním pracovištěm. DAKO-CZ se kromě vývoje a výroby brzdových systémů a komponentů věnuje i jejich následnému servisu.

V roce 2020 otevřelo DAKO-CZ ve svých prostorách nové servisní středisko. Vzhledem k zakázkové naplněnosti rozšířila společnost v roce 2020 výrobní halu a kompletně inovovala logistiku, čímž došlo k významnému navýšení výrobní kapacity. V roce 2020 zahájilo DAKO-CZ dodávky pro nového zákazníka, španělskou společnost TALGO, konkrétně pro její soupravy určené pro Egypt.

Další zakázky mířily například do Polska, Slovinska, Rakouska či Indie. V roce 2020 se DAKO-CZ umístilo na druhém místě soutěže Firma roku Pardubického kraje, v roce 2021 již společnost soutěž vyhrála. V roce 2022 společnost získala prestižní ocenění Czech Superbrands a stala se součástí UNIFE. (sfr)