Už v létě chce ministerstvo obrany vyhlásit napodruhé soutěž na nákup 1200 terénních automobilů pro armádu. Vojáci podle deníku Právo využili toho, že první výběrové řízení v zimě spadlo pod stůl, a změnili zadání.

Místo terénních aut, jako jsou dosluhující landrovery nebo vysloužilé ruské uazy, teď chtějí koupit pětimístná auta typu pick-up, která budou moci vozit kromě vojáků i náklad. Na pořízení aut má obrana až 1,6 miliardy korun.

„Armáda v současné době s ohledem na plánované úkoly nejvíce potřebuje vojenské zabezpečovací vozidlo k plnění logistické podpory. Pro tyto účely vyhodnotila jako nejlepší možnost pořízení vojenských vozidel v kategorii VN1G a v jednotném provedení,“ řekl Právu mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Dodal, že jde o vozidlo pro pět osob s celkovou hmotností do tři a půl tuny (tedy pro řidiče s oprávněním skupiny B), s rámem a možností přepravy nákladu mimo prostor pro posádku.

Podle podrobného zadání, které má Právo k dispozici, vojáci chtějí velké pick-upy v kategorii čtyřdveřových vozů (tzv. double cab) s nákladním prostorem a s plechovým či plastovým zakrytím tohoto úložného prostoru. Armáda podle Pejška na jaře provedla průzkum trhu a oslovila 14 společností s žádostí o informace, aby si udělala obrázek, co kdo vyrábí.

Podobné vozy má ve své nabídce skoro každá větší automobilka. Nissan prodává double cab pod názvem Navara, Volkswagen nabízí Amarok. Terénní toyoty – cruiser nebo hilux – jsou nejrozšířenějšími terénními auty bezpečnostních složek na světě a japonská automobilka je má i v kategorii double cab. Řada výrobců podobných vozů je v USA, např. Ford.

Armáda chtěla původně pouze pětidveřová terénní auta, která měla nahradit 600 aut UAZ 469, jež jsou sovětské výroby a v armádě slouží už 45 let. Dosluhuje i 700 vozů Land Rover Defender, které armáda začala pořizovat v 90. letech. S britskými auty mají vojáci dobré zkušenosti, ale výroba landroverů skončila v roce 2016.

Obrana už před třemi roky na výcvikovém polygonu ve Vyškově testovala dvacítku vozů, např. Škodu Kodiaq, Jeep Wrangler, Mercedes-Benz G-Wagon, Toyotu Hilux, Dacii Duster, Volkswagen Amarok nebo čínský vůz BAIC BJ80.

Nakonec výběrové řízení obrana zrušila, protože zadání bylo nejasné a dodavatelé měli řadu připomínek. „Zakázku jsme v souladu se zákonem zrušili, protože část zájemců si příliš striktně vykládala některé požadované parametry, například na nátěr vozidla,“ zdůvodnil v zimě Pejšek.

Nové zadání by mělo být levnější. „Armáda vychází z trendů civilního trhu, kde osobní terénní vozidla kategorie M1G ustupují ve prospěch vozidel N1G, a to díky víceúčelovému použití, robustní konstrukci a nižší pořizovací ceně,“ doplnil mluvčí.