MHD v Praze: Pražský dopravní podnik (DPP) testuje v reálném provozu hybridní autobus Volvo 7900 LAH.

Praha zavede městskou hromadnou dopravu zdarma v době smogu. Opatření, které se bude týkat i vlaků, vyjde až na pět milionů korun za jediný den. Držitelům časových jízdenek město jízdné nevrátí. Rozhodli o tom pražští radní. Město připravuje i další protismogová opatření, například vyhlášku omezující topení tuhými palivy.

Městskou hromadnou dopravu zdarma zvažovala i předchozí politická reprezentace. Nakonec od toho však ustoupila se zdůvodněním, že by to na kvalitu ovzduší nemělo výraznější vliv.

Posílení kapacity spojů tak, aby zvládly případné zvýšení počtu cestujících, má být ale problematické. Jak v případě tramvajové sítě, tak metra a železnice je v metropoli síť v podstatě na hranici kapacity.

Náklady, které jsou odhadovány až na 5 milionů korun denně, bude město dopravcům kompenzovat z rozpočtové rezervy, a to vždy za čtvrtletí.

Podle náměstka primátora pro životní prostředí a infrastrukturu Petra Hlubučka (STAN) je to opatření, které by mohlo v době zhoršené kvality ovzduší výrazně pomoci.

„Je to jasný signál, který chceme vyslat směrem k občanům, že v případě vyhlášení smogové situace se životní prostředí nachází v nějaké krizové situaci, která ohrožuje lidské zdraví,“ konstatoval náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Lidé, kteří si platí dlouhodobou časovou jízdenku, nebudou mít v případě zavedení MHD zdarma nárok na vrácení části jízdného. Podle vedení města by to bylo s ohledem na náklady na vracení neefektivní. Jízdné v Praze je navíc podle nich výrazně dotováno a roční kupon vyjde na deset korun denně.

Smogové situace v jednotlivých krajích vyhlašuje Český hydrometeorologický ústav, a to v několika stupních. Město chce MHD zdarma zavádět již při nejmírnějším z nich.

Podle statistik je v Praze vyhlášen některý ze stupňů smogové situace v průměru zhruba pět až sedm dní v roce. Loňská novela zákona o ochraně ovzduší zpřísnila limity pro vyhlášení, takže se dá v budoucnu předpokládat vyšší počet dní.

Město počítá s tím, že uspořádá informační kampaň, která bude Pražany předem o opatření informovat.

Praha je po Ostravě druhým nejvíce znečištěným městem. Zatímco v Ostravě je smog dán především výrobou, v metropoli drtivou většinu zplodin produkuje doprava.

Hlavní město trápí zejména prachové částice označované jako PM10, které jsou velmi malé a při vdechnutí se usazují v plicních sklípcích, odkud se dostávají do krevního oběhu a roznášejí rakovinotvorné látky.

Zásadním problémem, zvyšujícím jejich koncentraci, jsou dieselové motory s poškozeným nebo úplně chybějícím filtrem pevných částic.

Skeptický vůči MHD zdarma je předseda zastupitelského klubu ANO a poslanec Patrik Nacher.

„Podle mě to ten efekt, který se od toho očekává, mít nebude,“ uvedl.

Upozornil, že část spojů MHD už je nyní na hraně kapacity a v případě dojíždění Středočechů se nedostává P+R parkovišť, kde by lidé mohli auta nechat. Cestou ke zlepšení ovzduší je podle něj například podpora elektromobility.

Za problematické to považuje i šéfka klubu ODS Alexanda Udženija. Zásadní je podle ní dostavba obou okruhů a odvedení tranzitní dopravy z města.

„Všechny ostatní dílčí kroky jsou bohužel jen dočasným odsunutím problémů,“ uvedla.

Z českých měst byla v minulosti MHD zdarma kvůli znečištění ovzduší a smogové situaci dočasně například v Přerově nebo v Ostravě.

V Evropě k tomuto kroku sáhli několikrát například v Paříži, v několika polských městech, v Belgii nebo v Itálii. (sfr)