Radomil Bábek: Každý soudný člověk pochopí, že vypisovat, evidovat a odevzdávat papírové účtenky je vždy velká zátěž a hrozba.

Podnikatelské odbory považují vládou schválenou „papírovou evidenci tržeb“ podnikatelů využívající státních účtenek za velkou zátěž a hrozbu. Jak v rozhovoru uvedl předseda výboru Podnikatelských odborů Radomil Bábek, vládou schválené snížení sazby DPH z 15 % na 10 % nemá pro podnikatele téměř žádný význam.  


ROZHOVOR S RADOMILEM BÁBKEM, PŘEDSEDOU PODNIKATELSKÝCH ODBORŮ 

Jak hodnotíte vládou schválený návrh na zavedení alternativy k EET pro malé podnikatele, kteří by mohli mít možnost se namísto elektronické evidence nechat evidovat papírově, tedy odevzdáváním státních účtenek?

Vládní návrh novely zákona o evidenci tržeb považujeme za zcela nepřijatelný. Je vynucen rozhodnutím Ústavního soudu a zcela zjevně nevede k žádnému ulehčení pro drobné podnikatele.

Přinesou státní účtenky nějakou úlevu po podnikatele? 

Každý soudný člověk pochopí, že vypisovat, evidovat a odevzdávat papírové účtenky je vždy velká zátěž a hrozba. Vypadá to, jako by stát chtěl vytvořit takové podmínky, aby podnikatelé ještě rádi uznali, že vlastně ta EET není tak hrozná.

S vládou vedenou Babišovým hnutím ANO však neexistuje politická shoda na zrušení EET. Jakým způsobem byste navrhoval reformovat EET tak, aby byla snesitelnější pro podnikatele?

Je zjevnou skutečností, že v současné době není politická síla, která by zrušila EET. Podnikatelské odbory proto předložily seznam požadavků na změny EET, které by vedly k podstatnému snížení zátěže a hrozeb pro podnikatele. Žádáme především:

  • zrušení Účtenkovky
  • snížení horní hranice pokut
  • zrušení či výrazné omezení počtu kontrol EET
  • zrušení sankcí za bagatelní přestupky (nevyvěšení oznámení o registraci k EET) nebo zrušení těchto povinností
  • odstranit ze zákona sankce uzavření provozovny nebo pozastavení platnosti živnostenského oprávnění za přestupky proti EET
  • uhradit podnikatelům náklady, jež vynaložili na pořízení a provoz EET
  • návrat k původní zákonné praxi, kdy byl prodávající povinen vystavit účtenku na vyžádání zákazníkem.

Může být navrhované snížení DPH u vybraných položek z 15% sazby na 10 % pro podnikatele náplastí za existující regulace? Kdo bude mít ze snížení DPH přínos?

Pro podnikatel nemá výše sazby téměř žádný význam. Státní úředníci a vládní politici těží z nevědomosti občanů, kteří si neuvědomují, že DPH platí konečný spotřebitel. Podnikatelé jsou v případě DPH vlastně jen správcem a výběrčím této daně, a tak vykonávají pro stát spoustu práce zadarmo. A ještě jim za to hrozí pokuty.

Nadále probíhá diskuse o finančních přínosech zavedení EET. Dá se po více než 1,5 roce fungování elektronické evidence tržeb jednoznačně říci, zda EET přinesla mimořádné příjmy do státního rozpočtu?

Dá se odpovědět jednoznačně. EET nepřinesla do rozpočtu žádné mimořádné příjmy. EET nepřinesla nic pozitivního.

Jaký očekáváte vývoj ohledně 3. a 4. vlny EET?

Jediné, co se dá očekávat, je pokračující křečovitá snaha vlády Andreje Babiše udržet EET a rozšířit ji na další malé podnikatele a živnostníky. Je to politický projekt, jehož cílem je znepříjemnit drobným podnikatelům život a prezentovat je jako potenciální podvodníky, na které je třeba dohlížet.


Více o tématu „papírové evidence tržeb“, respektive povinných státních účtenek čtěte ZDE:

Papírová evidence místo EET: Malí podnikatelé mají používat státní papírové účtenky