ČEZ: Největší sít veřejných dobíjecích stanic v Česku pro e-auta má už 400 stojanů.

Největší sít veřejných dobíjecích stanic v Česku pro e-auta má už 400 stojanů. Informoval o tom ČEZ. Ten letos cílí na více než 100 nově zprovozněných stojanů. Síť se 400 stanicemi je rozsahem srovnatelná s většími řetězci benzinových pump. Celá síť může v jednu chvíli obsloužit až 800 aut. Trendem roku 2022 jsou ultrarychlé stojany a dobíjecí huby umožňující nabíjet 6 a více vozů.

Podle mluvčího ČEZu Martina Schreiera je cestování po České republice pro elektrická auta stále jednodušší a pohodlnější, pomáhá jim i největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů provozovaná energetickou společností ČEZ.

Jubilejní 400. zprovozněný stojan, který vyrostl na parkovišti obchodního centra POP Airport v Tuchoměřicích u Prahy, dnes slavnostně uvedli do provozu ministr dopravy Martin Kupka a místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Polovina sítě vznikla díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, zbytek postavil ČEZ z vlastních prostředků.



„Rychlé rozšiřování dobíjecích bodů pro elektromobility je jednou z nutných podmínek pro transformaci celého českého autoprůmyslu. V příštích letech očekáváme přírůstky čistých elektromobilů v řádu až desítek tisíc. Vzhledem k tomu, že elektromobilita je globálním trendem a naše republika je tranzitní zemí, musíme být připraveni na další růst zájmu o veřejné dobíjení,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

„Poroste význam lokalit jako této u pražského letiště, které naráz zvládnou obsloužit více vozů. Ministerstvo dopravy dosud podpořilo výstavbu více než dvou tisíc dobíjecích bodů z toho 500 rychlodobíjecích, z nichž část je ještě ve výstavbě.“

„V příštích letech chceme investice do nabíjecí infrastruktury ještě znásobit, a to až na úroveň 6 miliard, přičemž podpora bude směřovat jak na rychlodobíjecí infrastrukturu podél dálniční sítě tak i na tzv. rezidenční dobíjení ve městech,“ dodal ministr Kupka.

„Na strmý nárůst počtu elektroaut a objemů odebrané elektřiny chceme být připraveni. Cílem je spolehlivá celorepubliková síť veřejných dobíjecích stanic, kterou budeme průběžně posilovat v nejfrekventovanějších místech. Díky instalaci vysoce výkonných stojanů zkrátíme dobíjecí časy a celkově tak ušetříme čas řidičů,“ zdůraznil Pavel Cyrani, místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ.

„Těm navíc garantujeme odběr skutečně bezemisní elektřiny, a to díky certifikaci jejího původu z obnovitelných zdrojů,“ doplnil Cyrani.

„Unikátní kombinace zábavy a nakupování láká do POP Airport rodiny s dětmi z celé republiky i zahraničí. Díky novým nabíjecím stanicím výrazně zpříjemníme návštěvu každému, kdo k nám přijede elektromobilem a po čase stráveném v Majalandu, Dinosaurii nebo nakupováním se bude vracet k plně nabitému vozu,“ konstatoval Karel Pražák, majitel skupiny Kaprain, provozovatele POP Airport.



ČEZ, který si v rámci loni ohlášené vize Čistá Energie Zítřka vytyčil do roku 2025 dosažení hranice 800 provozovaných stojanů, očekává letos prolomení hranice 4 milionů kWh odebrané energie. Vstříc poptávce po zkrácení časů dobíjení vyšel loni zahájenou výstavbou stanic o výkonech od 150 do 180 kW. Pět takových stojanů už funguje u dálnice D1.

Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti ČEZ činí přes 26 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 60tisícového města. U každého ze stojanů ČEZ mohou v jednu chvíli doplňovat energii dva elektromobily.

Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes stojany o výkonu 50 kW, které umožňují nabíjet všechny typy elektromobilů a doplnit většinu kapacity jejich akumulátorů v řádu desítek minut. Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta dokáže dobít elektromobil pomocí mobilního telefonu, vyhledat nejbližší dobíjecí místo a aktuální dobu dojezdu nebo ukázat momentální obsazenost jednotlivých stojanů.

ČEZ nabízí jak několik tarifů šitých na míru zákazníkům, tak i možnost jednorázového dobíjení pro ostatní řidiče.

JAK DOBÍJET U ČEZ

Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou. Řidičům e-aut ale také stačí mít staženou letos spuštěnou aplikaci FUTUR/E/GO, která spolu s webovým rozhraním (tzv. Driver portál) umožňuje pohodlnou správu jejich účtů. Zákazníci ČEZ i neregistrovaní platí za odběry energie podle typu stanice a rychlosti nabíjení. Více na Smlouvy, ceník a OPSE | Futurego.cz

ČEZ A ELEKTROMOBILITA

Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní od roku 2009. Primární aktivitou bylo od samého začátku budování a provoz veřejných dobíjecích stanic. Dnes jde o záběr mnohem širší, zahrnující obsluhu zákazníků ze segmentu retail (ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO). Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech. (sfr)