makro: Grilovací sezoně bude vévodit krkovice. Čeká se odklon od dražších druhů masa. (Ilustrační foto)

Letošní grilovací sezoně bude vévodit krkovice. Čeká se odklon od dražších druhů masa, uvedla ve zprávě společnost makro ČR. Ta tvrdí, že letos podle expertů z velkoobchodu makro přinese i díky festivalům a venkovním akcím návrat ke klasice, jako je vepřová krkovice či klobásy.

Právě zahájená grilovací sezona se letos po dvou letech ovlivněných pandemií vrací k normálu. Zatímco v letech 2020 a 2021 se nesla především v duchu domácího grilování v úzkém kruhu blízkých, tentokrát přichází znovu tradiční léto s venkovními akcemi, kde nebudou chybět ani stánky s pokrmy na grilu.

„V loňském a předloňském roce lidé grilovali hlavně doma, dopřávali si dražší druhy masa a zkoušeli také různé speciality jako ryby, krevety či telecí maso. S letošním plným obnovením letních festivalů, venkovních akcí a stánků s občerstvením očekáváme návrat ke klasice. Češi si budou chtít léto ve společnosti ostatních opět naplno užít. Klobásy či krkovička na grilu k tomu pro řadu z nich neodmyslitelně patří,“ uvedla Romana Nýdrle, vedoucí komunikace makro ČR.

Češi milují vepřové

Grilovací sezona v Česku začíná zpravidla na konci dubna a pokračuje až do září. Vrcholem jsou letní měsíce. Prodeje čerstvého masa ve velkoobchodech makro jsou už v dubnu ve srovnání se začátkem roku obvykle dvojnásobné a v létě ještě posílí.

S příchodem grilovací sezony, pak výrazně rostou prodeje vepřového vhodného pro grilování, kterým je krkovice či pečeně.

Za posledních 12 měsíců se v kategorii vepřového masa nejvíce dařilo pečeni, vepřové krkovici a pleci. Vepřové maso jako celek pak tvoří 38 % prodejů chlazeného masa ve velkoobchodech makro ČR.

Společně s kuřecím masem (35 %) tak tvoří téměř tři čtvrtiny všech prodejů čerstvého masa. Jde o důkaz, že Češi zkrátka nedají dopustit na klasiku a tradiční chutě, kterou právě vepřové reprezentuje.

Kvalita na prvním místě

Na pulty velkoobchodů makro se mohou dostat vždy pouze produkty vysoké kvality, které prošly řadou kontrol čerstvosti i chuti v rámci mezinárodně uznávaných auditů. To platí také pro chlazené vepřové pod vlastní značkou METRO Chef, kterou smí vyrábět a dodávat jen prověření dodavatelé, s garancí dohledatelného původu až na krmivo.

Novinkou je pak značka Cech Kozomín, jejíž výrobky vznikají přímo v distribučním centru makro ČR v Kozomíně. Tam je vlastními řezníky zpracováváno hovězí, telecí a vepřové maso v různých variantách.

Jsou zde rovněž produkovány různé druhy mletých polotovarů a sezonních výrobků, jako jsou klobásy či marinovaná masa. Používáno je výhradně čerstvé či chlazené maso.

„Myšlenka, která stojí za označením Cech Kozomín, je zejména zviditelnění lokálních výrobků a jejich odlišení od konvenční produkce. Nejdůležitější pro nás ale je to, aby zákazník dostal vždy bezpečný produkt vyrobený z kvalitních a čerstvých surovin.“

„Proto musí být celý dodavatelský řetězec transparentní, a to až k samotnému začátku. Chceme mít přehled nejen o procesu zpracování masa, ale také o chovatelích a krmivech, jež používají,“ vysvětlil Martin Flídr, manažer kvality distribučního centra Kozomín a výroby masa a člen představenstva Českého svazu zpracovatelů masa.

Oblibě zákazníků se zejména v období grilování těší také marinovaná masa. V distribučním centru Kozomín proto vyvinuli speciální marinády bez obsahu přidaných látek (tzv. „éček“). Skládají se pouze ze základních surovin na bázi řepkového tuku a olejů s přírodním kořením a přídavkem mořské soli.

„Za mě bych určitě na gril doporučil plátkovou vepřovou krkovici marinovanou v marinádě s medvědím česnekem nebo Rubieru s přídavkem mleté papriky,“ uvedl Martin Flídr.

Obliba omáček a dipů roste

Chuť grilovaného masa by nebyla dokonalá bez oblíbených omáček, dresinků či dipů. Ty zkrátka ke grilování patří, a tak lze i zde v rámci roku vysledovat změny preferencí zákazníků. „Prodej sortimentu hořčice a kečupu roste paralelně se začátkem období grilování.

V průběhu let však vidíme také rostoucí zájem spotřebitelů o modernější omáčky či dipy. V Česku je tou nejoblíbenější rozhodně BBQ omáčka, a to na mnoho způsobů,“ vysvětlil Radovan Földeši, nákupčí dresinků, omáček a dochucovadel makro ČR.

Výše uvedené platí zejména pro koncové spotřebitele. V segmentu HoReCa jsou jasnými vítězi plnotučná hořčice a sladký kečup, na které Češi zkrátka nedají dopustit. Na čtyři prodaná balení plnotučné hořčice připadá přibližně jedno prodané balení kremžské hořčice. Ale i u hořčice jsou patrné nové trendy. Spotřebitelé mají například stále větší zájem o medovou hořčici.

METRO, mezinárodní velkoobchodní lídr, se specializuje na prodej potravinářského a nepotravinářského sortimentu. Zaměřuje se na potřeby hotelů, restaurací a stravovacích zařízení (HoReCa) i nezávislých obchodníků. METRO má po celém světě 17 milionů zákazníků, kteří si mohou vybrat, zda budou zboží nakupovat v jednom z velkoformátových obchodů nebo online.

Při objednávce zboží online si mohou své nákupy vyzvednout v obchodě nebo nechat doručit. METRO využívá digitálních řešení, čímž podporuje konkurenceschopnost podnikatelů a přispívá tak ke kulturní rozmanitosti v oblasti pohostinství a maloobchodu. Klíčovým pilířem podnikání společnosti METRO je udržitelnost. To dokazuje také zařazení do indexu Dow Jones nepřetržitě osm let.

METRO/makro je zastoupeno ve více než 30 zemích a celosvětově zaměstnává více než 95 000 lidí. Ve finančním roce 2020/21 dosáhla společnost METRO obratu 24,8 miliardy EUR. (sfr)