České bojové vozidlo LRPV Gepard získalo ocenění Zlatý IDET.

V těchto dnech se na brněnském výstavišti koná veletrh obranných a bezpečnostních technologií IDET 2019. Řadu exponátů vystavovatelé přihlásili do tradiční soutěže o ocenění Zlatý IDET, mezi nimi bylo i nejnovější provedení lehkého bojového vozidla LRPV Gepard.

V expozici firem holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG) je letos, vedle dalších zajímavých exponátů a novinek, vystaveno i lehké bojové vozidlo LRPV Gepard.

Odborná porota ocenila konstrukční kvality i schopnosti a výkony vozu, a jeho tvůrci tak získali prestižní ocenění Zlatý IDET. Převzali jej z rukou organizátorů veletrhu IDET během slavnostního večera na zámku ve Slavkově, který se konal ve středu 29. května.

Bojové vozidlo LRPV Gepard je výsledkem spolupráce plzeňské společnosti DAJBYCH, dále firem TATRA DEFENCE VEHICLE (TDV) a EXCALIBUR ARMY (EA) patřících do holdingu CSG a také společnosti OPTOKON.

Pro konstrukci vozidla Gepard čeští vývojáři ze zmíněných firem použili osvědčený podvozek Toyota Land Cruiser řady 70, přičemž vytvořili stroj určený pro speciální a výsadkové jednotky, který má potenciál nahradit dosluhující vozy Land Rover Defender 130 Kajman, jež jsou ve výzbroji Armády České republiky.

Společnost DAJBYCH do projektu bojových vozidel Gepard dodává militarizované platformy i prvky pancéřové ochrany, TDV vyvinula a provádí montáž konzol, držáků a lafet pro předepsanou výzbroj a výstroj a EA má na starosti elektroinstalaci vozidel včetně systému blackout, výrobu a montáž ochranných prvků.

OPTOKON zajišťuje dodávky a implementaci systému komunikace a jednotlivých stupňů velení.

Automobil Toyota Land Cruiser řady 70 představuje ověřenou a univerzální platformu. Možnosti použití jejích variant pokrývají vše, na co dnes česká armáda využívá automobily typu LR Defender a UAZ.

Existuje ale navíc i v dalších provedeních spadajících do kategorií N1G i N2G, které dávají ještě širší možnosti nasazení při unifikaci podvozkové platformy. Proto české firmy v projektu LRPV Gepard, ale i lehčího vozidla RDV Gepard, vsadily právě na tento podvozek.

Vývoj vozidla LRPV Gepard probíhal na základě konkrétních armádních požadavků a odborných konzultací s potenciálními uživateli z řad speciálních a výsadkových sil.

Při vzniku vozidla LRPV Gepard byl kladen důraz na vysoký stupeň mobility a zároveň velkou užitečnou hmotnost v dané kategorii, dostatečný vnitřní prostor pro převoz až šesti vojáků včetně potřebné výstroje, výzbroje a palubního vybavení i nejmodernějších komunikačních systémů.

Instalaci silné výzbroje umožňuje soustava lafet umístěných na střeše vozidla, u všech čtyř dveří a na zádi. Do nich lze umístit těžký kulomet M2 ráže 12,7 mm, lehké kulomety Minimi ráží 7,62 nebo 5,56 mm či osobní výzbroj osádky.

Do výzbroje patří i přenosné protitankové zbraně, jakými jsou dva kusy RPG-75, dva kusy Carl Gustav M3 a lehký minomet Antos Commando 60 mm.

Konstrukce LRPV Gepard dává možnost instalaci přídavného pancéřování, vozidlo tak může disponovat balistickou odolností až do úrovně STANAG Level I a tomu odpovídající protivýbuchovou ochranou podlahy vozidla.

I v konfiguraci s nejvyšší možnou mírou odolnosti je vozidlo schopno bojového nasazení bez omezení s kompletní šestičlennou osádkou, plnou výstrojí, výzbrojí a vybavením, přičemž je zachována i rezerva do vyčerpání maximální nosnosti. Celková maximální hmotnost vozidla LRPV Gepard činí 5,8 t a užitečná nosnost 1,4 t.

Vůz je vybaven osmiválcovým vznětovým motorem o výkonu 189 kW a je schopen táhnout bržděný přívěs až do váhy 3,5 t. LRPV Gepard lze vybavit manuální nebo automatickou převodovkou.

Díky dvěma palivovým nádržím s celkovým obsahem 180 l je zajištěn maximální dojezd vozidla. Všechna kola včetně rezervních jsou vybavena systémem nouzového dojezdu runflat.

(pel)