Výběr mýtného v Česku může letos skončit, varovala ČSSD. Babiš to označil za další podraz ministra Chovance.

Výběr mýtného za kamiony může v Česku letos bez náhrady skončit. Varovala před tím ČSSD, jejíž ministr Chovanec za situaci s mýtným kritizoval ministra dopravy Ťoka (ANO). Ten označil Chovancovy názory za snahu o zakrytí problémové reorganizace policie. 

Návrh ministerstva dopravy na prodloužení smlouvy s dosavadním provozovatelem, společností Kapsch, bez výběrového řízení považují tři vládní komise za nezákonné.

Ministerstvo dopravy plánuje zadat tříletou správu mýtného systému za 6 miliard korun firmě Kapsch bez výběrového řízení. Tento postup nedoporučila pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky, které poukázala na to, že  pro zadání zakázky bez tendru kvůli nedostatku času není zákonný důvod.

ČSSD nyní tvrdí, že ministerstvo dopravy mělo pro přípravu výběrového řízení na nového provozovatele mýtného systému dva a půl roku.

Ministr dopravy Dan Ťok reagoval s tím, že nyní nelze postupovat jinak, než ponechat firmě Kapsch zakázku bez soutěže.

Důvodem má být to, že příslušné smlouvy byly v letech 2006 až 2007 připraveny tak, dnes není možné vypsat soutěž na nového dodavatele.

Zpoždění ve výběru firmy, která by pokračovala v provozu mýtného systém, podle Ťoka zavinily špatně uzavřené smlouvy před deseti lety, kvůli kterým nyní nemá ministerstvo dopravy právo poskytnout zájemcům před vypršením smlouvy s Kapschem důležitá data, bez kterých není možné provoz mýtného systému řádně vysoutěžit.

Ťokův názor podpořil také předseda hnutí ANO Andrej Babiš, podle něhož se ministr Chovanec projevil jako „podrazák, který se snaží vyvolat další konflikt v koalici“.

Smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku.

Ministerstvo dopravy už na konci loňského roku vzdalo snahu o nalezení nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže s tím, že řádný tendr již není možné stihnout.

Systém mýtného v Česku funguje od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Během 9 let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun. Vloni to bylo 9,7 miliardy korun.

(red)