UNIQA radí, jak se vyhnout úskalím spojeným s půjčením auta v zahraničí. (Ilustrační foto).

UNIQA radí, jak se vyhnout úskalím spojeným s půjčením auta v zahraničí. Sezóna dovolených je za dveřmi. Mnozí využijí při cestě za odpočinkem a zážitky hromadnou dopravu, ale pobyt „jen“ v cílové destinaci jim nestačí. Rádi se podívají dál a doplní zážitky novým poznáním.

Aby to bylo možné, je řada lidí dnes zvyklá si v cizině půjčit auto a vzdálenější pamětihodnosti objet. Než se vydají do půjčovny nebo si auto rezervují předem on-line, vyplatí se seznámit se s různými pravidly a podmínkami, jež by je pak na místě, ale hlavně při placení mohly zaskočit.

Informovala o tom Eva Svobodová, tisková mluvčí pojišťovny UNIQA.

Už úvodní informace moc nepotěší: V důsledku covidové pandemie je třeba počítat s vyššími cenami, neboť řada autopůjčoven v době restrikcí pro cestování v uplynulých dvou letech musela ze dne na den ukončit své podnikání.

Turisté zůstávali doma, nešlo tudíž přesunout obchod ani do on-line prostoru, a řada firem zkrachovala, anebo přistoupila k podstatné redukci vozových parků. Výsledek? Půjčoven i dostupných aut je tedy nyní významně méně, což žene ceny vzhůru.

Lidé by proto neměli nechávat rezervaci vozidla na poslední chvíli, protože se může stát, že budou vozidla už vypůjčená (zejména v době prázdnin), případně nebudou k dispozici vozy, jež turisté potřebují (například 4×4, SUV), anebo budou k dispozici jen taková, na která tiruisté z Česka finančně nedosáhnou.

Řidičský průkaz

V Evropské unii si občané Česka vystačí s řidičským průkazem. Pokud se chystají na dovolenou mimo EU, měli by si zjistit, zda nebudou potřebovat mezinárodní řidičský průkaz, jinak se jim může stát, že třeba v Thajsku zaplatí pokutu za řízení bez řidičského oprávnění.

Proto by se měli raději dopředu informovat, aby je taková situace nepřekvapila.

Řidič musí splnit požadavky pro řízení motorového vozidla, které platí v dané zemi. Například minimální věk se v různých zemích liší. Mladým řidičům se navíc může půjčovné prodražit, a to i když splňují věkový limit. Autopůjčovny se tak chrání před větším rizikem nehody u nezkušených motoristů.

Jiná pravidla mohou překvapit: například přestože lze v Česku řídit skútr do 125ccm na standardní řidičské oprávnění skupiny B, v některých zemích to neplatí. Třeba v Řecku si s řidičským oprávněním pro skupinu B mohou občané Česka půjčit maximálně skútr do 50ccm. A takový skútr není pro cestování ve dvou na řecké ostrovy vhodný.

A další věc, kterou je dobré vědět: v naprosté většině zahraničních autopůjčoven smí za volant usednout pouze člověk, na jehož jméno je rezervace zřízena. Druhého řidiče je často možné přihlásit navíc; je však nutno počítat s nemalým poplatkem.

Porovnání a rešerše se vyplatí

Je vhodné věnovat výběru solidní a cenově přijatelné půjčovny, která nabízí ta správná auta, dostatečný čas předem. Půjčovné přes internet je zpravidla levnější než na pobočce na místě. Lidé tím předem získají jistotu, že v cizině budou mobilní.

Měli by však myslet i na smluvní podmínky a věnovat hledání trochu víc času. Nejde totiž jen o cenu, která je uvedena. Velmi důležité jsou i podmínky, za nichž cena platí.

Dobrým tipem pro zkušenější cestovatele jsou lokální menší půjčovny, které ale nemusí být možné předem přes vyhledávače najít. Stojí za to podívat se i na cestovatelské servery a hledat již zažité zkušenosti a pátrat po doporučeních.

U každé půjčovny je rovněž nutné si přrecenze klientů: i z nich se lze dozvědět o překvapivých úskalích, jež vyšla najevo až při placení.

Co vše má vliv na výslednou cenu

Pokud se potenciálním turistům zdá uváděná cena za vypůjčení vozu výhodná, měli by si zkontrolovat, zda je v ceně pojištění a jaká je spoluúčast. Rovněž by mělpočítat s tím, že například autosedačku nebo navigaci budou muset platit zvlášť.

Pozor by si měli dát i na úhradu místních daní nebo dálniční známky apod.

Za zvláštní pozornost stojí i doba vrácení. Pokud se turista s vrácením zpozdí, může mu půjčovna napočítat další celý den, i když přijel jen o hodinu později. U některých zaplatí poněkud paradoxně i za předčasné vrácení.

Za případné pokuty je vždy zodpovědný vypůjčitel a půjčovna tak po něm bude chtít peníze zaplatit. A může jít jen o špatné parkování nebo překročení rychlosti v obci, o němž ani neví. Autopůjčovna peníze klidně strhne prostřednictvím platební karty z účtu i po půl roce, a ještě se sankčním poplatkem navrch.

Výběr a kontrola auta

Při výběru typu vozu je nutné si rozmyslet, co s ním chce dotyčný absolvovat. Je také potřebné uvážit lokální úroveň infrastruktury a komunikací. Jízda po nezpevněných cestách je v půjčovnách často za příplatek – turista si bude si moci vzít jen určité pro tento účel určené automobily.

Půjčovny samozřejmě požadují, abyste jim bylo vozidlo vráceno v takovém stavu, v jakém si jej zákazník vypůjčil. Zejména v hlavní turistické sezoně se mohou půjčená auta točit rychle, takže drobné závady zaměstnanci nestíhají podchytit a řešit, případně jejich opravy nechávají až na dobu po sezóně.

Proto je nutné už v okamžiku vypůjčení velmi pečlivě prohlédnout auto zvenku i zevnitř a zdokumentovat všechny oděrky nebo závady. Nejlepší je zapsat je rovnou i do předávacího protokolu, a ještě si je vyfotit na mobil. Vyzkoušet také funkčnost světel, stěračů, ostřikovačů a zavírání dveří, kufru i oken. Zjištěné závady nechat podepsat půjčovnou.

Ta by měla poskytnout i kontakt pro případ defektu nebo problémů během výpůjční doby.

Probléme mmůže být také tankování: turisté si musí zkontrolovat, že přebírají vůz s plnou nádrží. Není-li tomu tak, musí zapsat její stav do protokolu. Půjčovny rovněž zpravidla vyžadují plnou nádrž při vracení auta. Pokud bude natankováno třeba jen na 90 %, řada půjčoven bude účtovat penále.

Pojištění

Je nezbytné zajímat se předem o rozsah krytí pojištění, které je v ceně půjčovného, a také o spoluúčast. Většina půjčoven totiž nabízí základní pojištění vozu v ceně půjčovného, u kterého však bývá vysoká spoluúčast.

Tedy u všech škod, které zákazník během cesty způsobí, musí zaplatit velkou část ze svého. Je nutné myslet na to, že cesty často nepatří mezi ty nejkvalitnější, a riziko poškození vozu je mnohem vyšší než v Česku. Nepřidávají tomu ani úzké silnice, při kterých lze velmi „snadno“ urazit protijedoucímu autu zpětné zrcátko.

Někdy dochází také k tomu, že turistovi jím vypůjčené auto někdo poškodí úmyslně třeba na pláži.

Některé pojišťovny v Česku nabízejí připojištění půjčeného auta v zahraničí. Běžné cestovní pojištění ale případné náklady na poškozené auto nehradí. Nevztahuje se na ně ani pojištění odpovědnosti.

Na úhradu půjčovného se může vztahovat připojištění stornovacích poplatků, je-li sjednáno nejpozději do 24 hodin po úhradě půjčovného, k němuž dojde ještě před cestou (např. on-line), kterou klient nakonec z vyjmenovaných důvodů nemůže nastoupit. UNIQA hradí v takovém případě až 80 % vynaložených nákladů.

Alkohol za volantem

V některých zemích je určitá míra alkoholu za volantem tolerována. není však jasné, jak by se konzumace projevila při měření právě u dotyčného turisty. Často to zahrnuje i další podmínky (např. minimální věk řidiče). Současně je nutné si uvědomit, že tolerance platí jen do doby, než se něco stane.

Pokud někdo způsobí dopravní nehodu, alkohol mu při řešení situace rozhodně nepomůže. A pojištění může uplatnit výluku – v tu chvíli dotyčný hradí vše.

UNIQA pojišťovna vyvíjí své aktivity na českém pojistném trhu již 29 let. Jako univerzální pojišťovna nabízí kompletní paletu pojistných produktů pro občany i korporátní klienty. Podle objemu pojistného figuruje aktuálně mezi pěti nejsilnějšími pojišťovnami v Česku, na Slovensku drží pozici čtyřky.

Loni dokončila fúzi se společnostmi AXA ohlášenou předloni v únoru. Z pojišťovny se stala mezinárodní finanční skupina pokrývající komplexní finanční služby a zprostředkování v oblasti pojištění, penzí, investic, stavebního spoření i hypotečních úvěrů. Všechny entity nyní zastřešuje brand UNIQA. Na českém a slovenském trhu obsluhuje na 2,6 milionu klientů.

Česko-slovenská finanční skupina UNIQA je součástí mezinárodního koncernu UNIQA Insurance Group, který je aktivní na 18 evropských trzích, zaměstnává na 22 000 pracovníků a obsluhuje aktuálně bezmála 16 milionů klientů. Klíčovým regionem pro jeho aktivity jsou rakouský trh a střední Evropa. (sfr)