Praha plánuje tendr na vlaky metra bez řidiče za 86 miliard korun pro linky D a C. (Ilustrační foto).

Pražský dopravní podnik (DPP) plánuje vypsat soutěž s odhadovanou celkovou hodnotou 86 miliard korun na automatizaci provozu na lince metra C spolu s nákupem automatických vlaků pro budovanou linku D. Zakázka bude zahrnovat nákup 68 automatických souprav, nutné úpravy stanic a zajištění údržby po dobu 35 let.

Soutěž město podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) s ohledem na nutnost testování a homologace vlaků potřebuje vypsat co nejdříve a vítěze chce mít vybraného zhruba za dva roky.

„Automatizace nám umožní zkrátit interval na 90 sekund, což povede k významnému nárůstu přepravní kapacity linky C,“ vysvětlil Hřib.

Po podpisu smlouvy budou v letech 2026 a 2027 následovat přípravné práce a vývoj samotných vozů.

„V letech 2027–2028 by pak měla probíhat výroba prvních vozů, jejich certifikace a homologace, na kterou naváže v letech 2028–2029 zkušební provoz. Až poté bude možné zahájit sériovou výrobu a očekávat dodávku objednaného počtu vlaků,“ informoval ředitel DPP Petr Witowski.

Podle Hřiba chtělo město původně nakoupit automatické vlaky pro linky C a D samostatně. V případě menšího nákupu pro novou linku se však ukázalo, že tendr není pro dodavatele tak atraktivní, aby to zajistilo výhodnou cenu.

Nakonec proto podle náměstka obě zakázky spojilo.

„Spojením projektů nákupu dopravního systému pro ‚déčko‘ a automatizace linky C získáme nejen výhodnější jednotkové ceny, ale i celou řadu dalších synergií,“ uvedl Hřib.

V případě linky C je důvodem automatizace hlavně její velká vytíženost. V centrálních úsecích, tj. zhruba od Nádraží Holešovice do stanice Vyšehrad, je již na hraně své kapacity.

Bez automatizace již nelze snižovat intervaly, které jsou nyní ve špičkách okolo 115 sekund.

Stavba nové linky metra D začala v roce 2022, úsekem mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Druhým úsekem je část z Olbrachtovy na Nové Dvory, kterého se týká i zmíněný tendr, kterým se zabývá antimonopolní úřad. Jako poslední se bude stavět úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice.

Původní předpoklad dokončení trasy D byl rok 2029. Kvůli sporům o dodavatele je však reálný termín dokončení linky zatím nejasný. (sfr)