Vodafone v roce 2021 snížil emise o 86 procent.

Více přenesených dat, robustnější infrastruktura, a přesto radikální pokles uhlíkových emisí. Právě to charakterizuje uplynulý obchodní rok ve Vodafonu z pohledu nefinančních dat. Nově zveřejněná Zpráva o udržitelném podnikání dává nahlédnout i pod pokličku vnitřního fungování firmy. Uvádí například, že v nejvyšším managementu zasedá stále více žen, a také boří zažitý stereotyp, že práce na částečný úvazek láká jen maminky s malými dětmi.

Vodafone vydává zprávu o udržitelném podnikání už několik let, report za uplynulý obchodní rok však poskytuje zatím nejpodrobnější přehled o tom, jak se firmě daří naplňovat své cíle a strategie v budování digitální společnosti, ochraně planety nebo inkluzi.

„Aby udržitelné podnikání nebylo jen prázdnou floskulí, je potřeba sbírat množství mnohdy obtížně dostupných dat, která následně interně a částečně externě auditujeme a transparentně zveřejňujeme. I to patří k řádnému řízení udržitelnosti,“ uvedla Zuzana Holá, ředitelka komunikace a udržitelnosti Vodafonu.

Více přenesených dat s menší uhlíkovou stopou

Jak ukazují statistiky nejen Vodafonu, v posledních letech výrazně roste objem přenesených dat. Ačkoliv jejich spotřeba dramaticky stoupá, díky modernizaci sítí a využívání zelené energie se Vodafonu daří postupně snižovat uhlíkovou stopu.

„Naše data například ukazují, že množství mobilních přenesených dat loni stouplo o 40 procent,” popsala Zuzana Holá.

Celková spotřeba elektrické energie ve Vodafonu stoupla v minulém obchodním roce o 22 procent. I přesto se podařilo díky využívání zelené energie razantně snížit uhlíkovou stopu z vlastního provozu na 1 850 tun CO2, což je o 86 % méně v porovnání s předchozím obdobím.

„Pokud se podíváme na množství emisí přepočtené na jednotku přenesených dat, kleslo meziročně dokonce o 91 procent,“ doplnila Holá.

Jde tak o pozitivní krok k dosažení uhlíkové neutrality, které firma plánuje dosáhnout ve vlastním provozu do roku 2030 a v dodavatelském řetězci maximálně o deset let později.

Kromě toho ovšem Vodafone může pomoct zmírňovat dopad na životní prostředí i svým firemním zákazníkům.

„Chytrá řešení nejen nahrazují jednotlivé technologie, čímž může docházet k úspoře energií, ale mohou spotřebu i lépe řídit. Za loňský rok jsme pomocí řešení Internetu věcí přispěli k úspoře 21 822 tun oxidu uhličitého u našich zákazníků, což je oproti roku předchozímu nárůst o 32 %,“ zdůraznila Holá.

Ženy ve vedení a tatínci na rodičovské

Česká republika dlouhodobě zaostává v podílu žen ve vedení velkých firem. Vodafone se ze statistik vymyká a v tomto ohledu se posouvá. V minulém obchodním roce zasedalo v jeho nejvyšším vedení 40 procent žen (před dvěma lety to bylo o 11 procent méně). Obdobné číslo se týká i jejich zastoupení ve středním managementu firmy, kde jsou ženy-manažerky zastoupeny ze 37 procent (oproti 31 procent v přechozím období).

To ovšem není jediná oblast, kde Vodafone oproti celonárodním statistikám vyčnívá. Podle Eurostatu, statistického úřadu Evropské unie, v roce 2021 pracovalo na částečný úvazek pouze 5,7 procenta českých zaměstnanců, což je jeden z vůbec nejnižších podílů v rámci celého kontinentu.

Vodafone se rozhodl situaci aktivně měnit a v květnu minulého roku zavedl revoluční změnu – možnost pracovat na částečný úvazek pro všechny zaměstnance, ať už se jedná o manažery nebo prodejce.

„V loňském roce si tuto možnost zvolilo 20 procent nováčků, a pětinu z nich tvořili muži,“ dodala Holá.

Větší flexibilitu ale nabízí Vodafone i novopečeným rodičům prostřednictvím široké škály benefitů, jako je například 16 týdnů placené dovolené pro druhého rodiče.

V praxi se ukazuje, že skvěle funguje. Od jejího spuštění ji využilo už 100 lidí. Firma myslí i na maminky: Těm, které se do práce vrátí do roka a půl od nástupu na rodičovskou dovolenou, nabízí plný plat při 80 procentech úvazku. A během prvních 16 týdnů mateřské dovolené doplácí rozdíl mezi původní mzdou maminky a peněžitou pomocí v mateřství. (pel)