Vláda podpořila výstavbu gigafactory Volkswagenu v Česku. (Ilustrační foto)

Vláda podpořila výstavbu gigatovárny Volkswagenu na výrobu baterií pro elektromobily v Česku na záložním armádním letišti Líně u Plzně. Premiér Petr Fiala (ODS) bude o záměru informovat vedení koncernu Volkswagen, který Česko zvažuje jako jednu ze tří lokalit pro tuto tzv. gigafactory.

Informovalo o tom ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO).

„Automobilový průmysl, který je jedním ze základů českého průmyslu, prochází kvůli nástupu elektromobility velkými změnami. Možná výstavba gigafactory na našem území nám dává příležitost se těmto změnám přizpůsobit a nahradit pokles produkce komponent pro spalovací vozidla zvýšením produkce výrobků nebo komponent pro automobilový průmysl budoucích desetiletí. Tento projekt by nám v tomto směru měl významně pomoci,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN).

Tento a další navazující kroky přispějí k finálnímu rozhodnutí potenciálního investora, které by mělo následovat v nejbližších měsících. Kromě České republiky o umístění projektu usilují i okolní státy.

Ministerstvo průmyslu a obchodu bude dále komunikovat s krajem i okolními obcemi tak, aby došlo ke sladění přístupu k tomuto klíčovému projektu.

„Lokalita Plzeň-Líně je neefektivně využitým brownfieldem s optimální velikostí a minimálními terénními nerovnosti. Výhodou je i to, že je převážně ve státním vlastnictví a má dobrou dostupnost na železniční a dálniční síť,“ uvedl náměstek pro digitalizaci a inovace Petr Očko.

Vláda chce podniknout všechny potřebné kroky pro to, aby byl strategický projekt výstavby gigafactory realizován v České republice v lokalitě Plzeň-Líně. Na přípravě bude ministerstvo průmyslu a obchodu spolupracovat s ostatními dotčenými ministerstvy.

Předpokládané náklady na realizaci veškerých opatření dosáhnou maximálně 9 miliard korun a zahrnují projektové práce, přípravu lokality (včetně silničních, železničních a dálničních staveb) a nezbytná kompenzační opatření s cílem zlepšit zdravotní, sociální a vzdělávací služby a infrastrukturu v regionu.

Vzhledem k probíhající optimalizaci rozsahu projektu mohou výsledné výdaje být i výrazně nižší.

Podle předsedy představenstva Škody Auto Klause Zellmera by rozhodnutí o umístění gigafactory mohlo padnout do konce roku. Kromě lokality u Plzně jsou podle něj ve hře ještě místa v Polsku a Maďarsku. (pel)