PENNY uvedlo zavádějící informace o včelách. Přisuzuje se jim prý větší důležitost, uvedl odborník. (Ilustrační foto: PENNY)

PENNY se v minulém týdnu rozhodlo ukázat, jak by vypadaly naše prodejny potravin bez včel a vyprázdnilo regály v prodejnách. Podle odborníka osloveného serverem Aktuálně.cz však kampaň uvádí zavádějící informace o včelách. Entomolog Robert Tropek z Přírodovědecké fakulty UK řekl, že včelám se přisuzuje větší důležitost a naopak některým ostatním opylovačům kradou nektar. 

PENNY se rozhodlo ukázat, jak by vypadaly naše prodejny potravin bez včel. Proto na jeden den odstranilo ze své prodejny v Praze Uhříněvsi všechny produkty, které by nebylo možné vyrobit a které by si lidé nemohli koupit, kdyby na světě nebyly včely.

Na zákazníky tak čekal obchod, v němž chybělo na 60 procent nabízených produktů.

Podle Tropka se však jedná o nešťastně pojatou kampaň, protože je cílená pouze na včely medonosné, ale ve skutečnosti je spousta věcí, které včely neopylují, nebo jen minimálně.

Upozornil také, že v kampani nebyly jen potraviny, ale Penny vyřadila i věci obsahující oleje, takže třeba šampony nebo taky bavlněné oblečení.

„Přitom bavlník je zčásti samosprašný, takže opylovače ani nepotřebuje, byť naopak některé jeho odrůdy ano, ale včely medonosné v tom hrají jen minoritní roli,“ uvedl Tropek v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

Server dále zmínil, že PENNY stáhlo také kávu, kakao nebo vanilku, ale „kakao opylují hlavně tropické druhy komárů, mouchy či brouci, vanilka se zase opyluje ručně, protože jen v „rodném“ Mexiku se vyskytuje včela rodu Melipona, její opylovač. Kávu pak sice opylují včely, nicméně také jiné druhy a neměli bychom opomenout i jiné opylovače.“

Tropek nicméně připustil, že kampaň obchodního řetězce nechce jen kritizovat. Oceňuje fakt, že PENNY chtělo upozornit na význam pro hmyz, jen si myslí, že potenciál není plně využitý. (pel)

PENNY ukázalo, jak by vypadal svět bez včel: Lidé by přišli o 60 % potravin

PENNY pomáhá pečovat o včely v botanické zahradě v Praze