Největší dírou v Česku je dálnice D1. Získala za to speciální cenu v anketě, kde motoristé hodnotí stav českých silnic. Nejhorší cesta plná výmolů je podle hlasování řidičů u Šilheřovic na Ostravsku.

Dálnice D1 byla vyhlášena Nejhorší dírou v republice. Získala za to speciální anticenu v rámci ankety Výmoly.cz, ve které motoristé hodnotí stav českých silnic a vybírají nejhorší silniční úseky v republice. Nejhorší silnice je v Šilheřovicích na Ostravsku, přezdívaná „důlky“, ukázalo hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích II. a III. třídy. 

Anketa se zpravidla věnuje silnicím II. a III. tříd, jejichž stav motoristé monitorují.

Letos ale nebyla vyhlášena jen nejhorší okresní cesta, ale byla udělena i speciální anticena „Nejhorší díra roku“.

„Rozhodli jsme se anticenu udělit dálnici D1 z důvodu dlouhodobého neutěšeného stavu nejen samotné D1, ale celé dálniční sítě v Česku. Stav našich silnic je natolik špatný a má své hluboké ekonomické dopady, které jsou natolik nezanedbatelné, že i přesto, že se jako projekt dlouhodobě věnujeme zejména stavu silnic II. a III. tříd, jsme nemohli postupovat jinak,” vysvětlil Petr Čaník, autor projektu.

Mezi silnicemi druhých a třetích tříd se na přední příčky ankety dostaly úsek v Šilheřovicích, silnice na ulicích Prodloužená a Horní v Ostravě, vozovka U Vodárny v Karviné či Chroustovice v Pardubickém kraji.

Z deseti nejhorších úseků je nyní opraveno 30 procent, zbylé na nápravu čekají.

Podle žebříčku Světového ekonomického fóra se Česká republika umístila v kvalitě silniční sítě až na 76. místě.

Zaostává tak opětovně nejen za vyspělými zeměmi světa a Evropy, ale například také za Pákistánem, Senegalem, Tanzanií, Alžírskem nebo Albánií, upozornili autoři projektu.

V rámci zemí Evropské unie je podle analýz kvalita českých silnic šestá nejhorší. Investice do české silniční sítě přitom nadále zaostávají za průměrem zemí EU i V4. Do roku 2010 jsme přitom v rámci V4 měli dálniční síť nejlepší. (pel)