Aircraft Industries zahájila sériovou výrobu letounu nové generace L 410 NG. (Foto: Aircraft Industries)

Kunovická firma Aircraft Industries (AI) na Slovácku zahájila sériovou výrobu letounu nové generace L 410 NG. Jeho vývoj trval osm let a stál více než půl miliardy korun. Modernizovaná verze se oproti staršímu typu chlubí mimo jiné výrazně delším doletem, uveze až 19 pasažérů nebo přes dvě tuny nákladu.

Společnost Aircraft Industries získala v minulých dnech od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) typový certifikát na inovovaný letoun L 410 NG. Stalo se tak po osmiletém vývoji modernizované verze stroje. Sériová výroba započala prvním kusem, který bude dokončen koncem letošního roku.

„L 410 NG vyniká celou řadou výhod ve srovnání v současnosti již vyráběným modelem L 410 UVP-E20,“ zdůraznil vedoucí projektu L 410 NG Miroslav Pešák.

Svoje vlastnosti nový letoun ideálně využije v Indonésii, Japonsku, Mongolsku, Indii nebo v Papui Nové Guineji.

„Byl dvojnásobně zvětšen zavazadlový prostor, letoun může přepravit o 400 kg více nákladu. Letoun má k dispozici nové integrální křídlo s téměř dvojnásobným objemem palivových nádrží. Dolet vzrostl na téměř dvojnásobek až 2 570 km, vytrvalost je až 10,5 hodiny,“ dodal Pešák.

Vývoj L 410 NG trval osm let. Do projektu se navíc zapojila i řada českých leteckých firem a vysokých škol. Celkové náklady se vyšplhaly na 568 milionů korun, z nichž 237 milionů korun zaplatil stát.

(pel)