Facebook a Google by mohli brzy přijít o jednoho z největších světových zadavatelů reklamy. Výrobce spotřebního zboží Unilever pohrozil, že pokud se zmíněné weby nezbaví kontroverzního a extrémního obsahu, stáhne svou inzerci.

Podle CNN je to příklad toho, jak se spolu s prudce rostoucí rolí obou oblíbených webů zvyšuje i snaha inzerujících korporací zvýšit svůj vliv důrazem na škodlivý obsah nebo chyby v měřeních.

Britsko-nizozemský výrobce spotřebního zboží Unilever, který vlastní značky jako Dove, Hellmann’s, Domestos, Lipton, Knorr nebo Algida, je jedním z největších světových zadavatelů reklamy.

Ročně dá zhruba osm miliard eur (zhruba 200 miliard korun) na marketing, přičemž čtvrtina z toho směřuje na digitální platformy, uvádí CNN. Facebook a Google by ale o svůj díl příjmů mohly přijít, pokud nevyslyší hrozbu této společnosti.

V roce 2017 sice několik velkých inzerentů včetně firmy Procter & Gamble bojkotovalo kvůli extremistickému obsahu YouTube, který spadá pod Google, ale po určitých ústupcích se vrátili.

Společnosti Facebook i YouTube už ale v souvislosti s kritikou oznámily záměr najmout moderátory obsahu nebo investovat do umělé inteligence čistící jejich platformy. V lednu už také Facebook přiblížil, že začne uživatelům zobrazovat prioritně příspěvky přátel a rodiny před příspěvky zpravodajskými a reklamními.

Unilever měl závod i v České republice, a to v Nelahozevsi na Mělnicku. V roce 2010 ho však společnost uzavřela, a ukončila tak výrobu v tuzemsku.

(jaz)