Automobilka Volkswagen odložila rozhodnutí o výstavbě tzv. gigafactory na výrobu automobilových baterií o půl roku. (Ilustrační foto)

Automobilka Volkswagen (VW) posunula rozhodnutí o výstavbě gigatovárny na výrobu baterií pro elektromobily do poloviny roku 2022. O umístění tzv. gigafactory má přitom zájem i Česko. To automobilka Tesla už má v Berlíně skoro dostavěno, ale začala jen na základě předběžného povolení a čelí proto protestům části místních obyvatel. Požadují, aby byla továrna v přepočtu za více než 120 miliard korun opět zbourána. 

O gigafactory měl jednat ministr průmyslu Karel Havlíček (ANO) a premiér Andrej Babiš (ANO) s předsedou představenstva Volkswagenu Herbertem Diessem. Nakonec však jen podepíší memorandum o podpoře výstavby dobíjecích stanic pro elektromobily v Česku, kterých by mělo vzniknout zhruba 3 tisíce.

VW, pod který spadá i česká automobilka Škoda Auto, přitom chce mít do roku 2030 v Evropě 6 továren na baterie.

Na začátku června ministr oznámil, že vláda během následujících týdnů rozhodne o pobídce v řádu jednotek miliard korun, aby v Česku továrna na baterie pro elektroautomobily vznikla.

Továrna na baterie do elektromobilů by mohla vzniknout v areálu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1.

Havlíček v létě podepsal s energetickou firmou ČEZ memorandum o podpoře projektu. Vedle ČR jsou ale podle něj ve hře i další lokality, třeba Německo, Švédsko, Polsko nebo Španělsko.

Havlíček také jednal se zástupci Škody Auto o dopadech výpadku dodávek čipů na český automobilový průmysl, který zaměstnává kolem 180 tisíc lidí.

„Celosvětový nedostatek čipů tvrdě dopadá jak na výrobce, tak na menší a střední dodavatele. Do týdne připravíme návrhy opatření, které projednáme na mimořádné tripartitě,“ napsal Havlíček na Twitteru.

To potvrdil i premiér Babiš, který se jednání také zúčastnil.

„Na základě jednání se Škoda Auto ohledně situace v automobilovém průmyslu jsem na 18. 10. v 8 h svolal tripartitu. Kvůli celosvětové pandemii covid došlo k výpadku výroby čipů, Škoda a další výrobci tlumí výrobu, což dopadá na zaměstnance a dodavatele. Připravujeme podporu,“ oznámil.

Továrnu Tesly žádají odpůrci zbourat 

To automobilka Tesla už má v Berlíně gigatovárnu skoro dostavěnu, ale začala jen na základě předběžného povolení a čelí proto protestům části místních obyvatel.

Největší evropská továrna Tesly přesto otevřela brány svého provozu. Vyrábět chce až půl milionů elektroaut ročně.

Do Grünheide nedaleko Berlína dorazil osobně i miliardář a majitel automobilky Elon Musk.

„Věříme, že výrobu zahájíme v příštích měsících, v listopadu nebo v prosinci. První auta budeme dodávat, doufejme, v prosinci,“ uvedl Musk při otevření továrny veřejnosti.

Předpokládá se, že nový závod vytvoří tisíce pracovních míst. Podnik má však obavy, že bude mít problémy se sháněním zaměstnanců a tak Musk vyzval lidi, aby se hlásili z celé Evropy.

Zatím ale výroba běží jen ve zkušebním provozu. Tesla začala továrnu stavět jen na základě předběžného povolení a čelí proto protestům části místních obyvatel.

Občanská iniciativa Grünheide navíc požaduje, aby byla továrna v přepočtu za více než 120 miliard korun opět zbourána.

Odpůrci demonstrovali při otevření před továrnou a skandovali hesla „zastavte Teslu“ nebo „voda a les neslouží pro soukromý zisk“. (pel)

Studie: Gigatovárna na baterie pro elektrovozy má ekonomice ČR přinést 186 miliard na HDP

Havlíček chce vybudovat gigatovárnu na baterie pro elektrovozy. Vyjde nejméně na 52 miliard