ČD jsou v souvislosti s covidem v těžké situaci; měnit generála uprostřed bitvy ale není ideální. (Ilustrační foto)

V minulém týdnu začaly unikat do médií informace o chystané výměně vedení Českých drah. Dosavadního ředitele Václava Nebeského, který nastoupil do funkce loni v září, má vystřídat Ivan Bednárik, předseda představenstva dceřiné společnosti ČD Cargo.

Ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček tuto informaci potvrdil v Otázkách Václava Moravce.

Nebeský má přitom za sebou úspěchy, které zkalila pandemie nemoci Covid-19. Ta poslala České dráhy (ČD) do těžké ztráty kvůli odlivu cestujících.

Na místě generálního ředitele ČD hodně fouká. O tom svědčí fakt, že průměrná doba působení v této funkci je okolo jednoho roku.

V případě Nebeského nemá být důvodem odvolání manažerská chyba, ale údajná potřeba zkušeného krizového manažera, kterým je dle ministra Havlíčka právě Bednárik.

Nebeský by ale z drah odejít neměl: Má se posunout na post místopředsedy představenstva.

Kvůli pandemii přišly ČD v roce 2020 zhruba o třetinu cestujících, ztráta za první pololetí byla skoro 2 miliardy, i když v roce 2019 státní společnost vytvořila zisk 1,3 miliardy Kč.

Pomine-li se Covid, jehož dopady šlo těžko manažersky ovlivnit, Nebeský má na kontě řadu pozitivních kroků. Za krátkou dobu, kdy je ve funkci, odvedl slušnou práci. V červenci spustil soutěž na nákup 90 moderních lokomotiv vybavených bezpečnostním systémem ECTS. Zlepšil komunikaci se zaměstnanci a odbory.

Přesto neváhal kousnout do kyselého jablka, kdy strojvůdci obcházejí časové normy práce tím, že místo odpočinku jezdí pro konkurenci, což zvyšuje pravděpodobnost nehod na železnici.

Příjemným detailem, který zaznamenala velká část cestujících, bylo i zkvalitnění internetového připojení na palubách vlakových spojů českého národního železničního dopravce.

Nebeský není typem univerzálního korporátního manažéra, ale znalcem železnice, na které začal pracovat jako výpravčí krátce po dosažení plnoletosti v 90. letech minulého století.

Je svrchovaným právem ministra dopravy zasáhnout do managementu ČD a prosazovat na vedoucí místo člověka, který mu vyhovuje. Přesto změna generálního ředitele zhruba po roce stability strategické státní společnosti nesvědčí.

ČD jsou v souvislosti s covidem v těžké situaci, měnit generála uprostřed bitvy ale není ideální.