Maloobchodu v Česku se v předvánoční sezoně dařilo. Tržby meziročně vzrostly o 11,4 procenta

Maloobchodní tržby v loňské vánoční sezoně meziročně vzrostly o 11,4 %. Údaje zveřejnila nejnovější analýza  společnosti Mastercard, která monitorovala nákupy na internetu i v kamenných obchodech od listopadu do 24. prosince 2022. Za loňský rok byla průměrná míra inflace 15,1 %, nejvyšší hodnota od roku 1993.

Největší meziroční růst maloobchodních tržeb mezi měřenými evropskými zeměmi proběhl v Maďarsku, a to  27,5 %, dále v Polsku to o 18,1 % a na třetí příčce se umístilo Česko s meziročním růstem 11,4 %. Čeští spotřebitelé utráceli nejvíce za oblečení, šperky, elektroniku, ale také za jídlo v restauracích a za ubytovací služby.

Návrat zákazníků zažily podle dat Mastarcardu po dvou letech pandemie kamenné prodejny. Hlavním důvodem, proč zákazníci častěji volí k nákupu prodejnu, je možnost poradit se s prodejcem.

V kamenných obchodech meziročně stouply tržby o 11,6 %. Na prodejny navíc připadalo celkem 91,1 % všech maloobchodních tržeb během sváteční sezony. Mírný růst poptávky zaznamenala i e-commerce. E-shopům meziročně stouply tržby během vánoční sezony o 8,9 %.

Přestože řada spotřebitelů začíná své výdaje omezovat, na Vánoce si Češi chtěli udělat radost sobě i blízkým.

Tržby za oblečení meziročně vzrostly o 23,9 %. Během sezóny vánočních nákupu se zvýšily i tržby u šperků, a to o 13,7 %. Spotřebitelé jsou tedy stále ochotni utrácet, a to nejenom za módní kousky, ale i za nejnovější technologické vychytávky, mobilní telefony, chytré hodinky, televize nebo herní konzole. Vánoční prodeje v segmentu elektroniky meziročně vzrostly o 9,7 %.

Vedle zboží meziročně rostly tržby i ve službách. Lidé rádi platí za zážitky. Dlouhodobý trend posílil po odeznění pandemie covidu. I během vánočních prázdnin zákazníci utráceli za prázdninové ubytování a návštěvy restaurací. Tržby za ubytování meziročně vzrostly o 28,5 % a útraty v restauracích se zvýšily o 20,3 % . (at)