Česko nepodpoří zákaz prodeje aut se spalovacími motory od roku 2023. Chce, aby v nich byla povolena syntetická paliva, která jsou bezemisní. ČR proto trvá na syntetických palivech. Zákaz spalovacích motorů, který připravuje Evropská unie, nepodpoří. Po jednání s německým kolegou Volkerem Wissingem to prohlásil český ministr dopravy Martin Kupka.
Podle něho Česká republika nepodpoří v Evropské unii zákaz prodeje nových osobních vozů se spalovacími motory, jestliže nebude možné v autech využívat syntetická paliva.
Česko bude v této záležitosti postupovat společně s Německem. Obě země považují stávající návrh chystané unijní emisní normy Euro 7 za nerealistický a nepřijatelný.
„Ani Česká republika nepodpoří zákaz prodeje nových osobních vozidel se spalovacími motory po roce 2035, pokud nebude jasná podmínka, na které se podílela Česká republika v rámci českého předsednictví, totiž umožnění spalování syntetických paliv ve spalovacích motorech,“ oznámil Kupka.
„Toto je klíčová podmínka, kterou sdílíme, a budeme v tomto směru postupovat společně,“ zdůraznil.
Kupka s Wissingem jednali i o návrhu emisní normy pro motorová vozidla Euro 7, ke kterému se v Německu staví kriticky shodně spolková vláda, regionální samosprávy, automobilový průmysl i autokluby.
Kupka dodal, že se s německým kolegou shodli na jednoznačném odporu a kritice stávající předlohy normy Euro 7.
„Je nerealistická a není akceptovatelná, jak pro Českou republiku, tak ani pro Německo,“ prohlásil ministr dopravy ČR.
Wissing v pátek o normě hovořil také ve Spolkovém sněmu, kde prohlásil, že je nutné se na návrh znovu důkladně podívat. „Nová emisní norma nesmí ohrozit pracovní místa a ani učinit z dopravy luxusní záležitost. Jak je nyní plánována, tak by neúměrně zdražila především menší vozy,“ konstatoval.