ČR nepodpoří zákaz aut se spalovacími motory. Chce, aby do nich byla uznána jako bezemisní syntetická paliva. (Ilustrační foto).

Česko nepodpoří zákaz prodeje aut se spalovacími motory od roku 2023. Chce, aby v nich byla povolena syntetická paliva, která jsou bezemisní. ČR proto trvá na syntetických palivech. Zákaz spalovacích motorů, který připravuje Evropská unie, nepodpoří. Po jednání s německým kolegou Volkerem Wissingem to prohlásil český ministr dopravy Martin Kupka. 

Podle něho Česká republika nepodpoří v Evropské unii zákaz prodeje nových osobních vozů se spalovacími motory, jestliže nebude možné v autech využívat syntetická paliva.

Česko bude v této záležitosti postupovat společně s Německem. Obě země považují stávající návrh chystané unijní emisní normy Euro 7 za nerealistický a nepřijatelný.

„Ani Česká republika nepodpoří zákaz prodeje nových osobních vozidel se spalovacími motory po roce 2035, pokud nebude jasná podmínka, na které se podílela Česká republika v rámci českého předsednictví, totiž umožnění spalování syntetických paliv ve spalovacích motorech,“ oznámil Kupka.

„Toto je klíčová podmínka, kterou sdílíme, a budeme v tomto směru postupovat společně,“ zdůraznil.

Kupka s Wissingem jednali i o návrhu emisní normy pro motorová vozidla Euro 7, ke kterému se v Německu staví kriticky shodně spolková vláda, regionální samosprávy, automobilový průmysl i autokluby.

Kupka dodal, že se s německým kolegou shodli na jednoznačném odporu a kritice stávající předlohy normy Euro 7.

„Je nerealistická a není akceptovatelná, jak pro Českou republiku, tak ani pro Německo,“ prohlásil ministr dopravy ČR.

Wissing v pátek o normě hovořil také ve Spolkovém sněmu, kde prohlásil, že je nutné se na návrh znovu důkladně podívat. „Nová emisní norma nesmí ohrozit pracovní místa a ani učinit z dopravy luxusní záležitost. Jak je nyní plánována, tak by neúměrně zdražila především menší vozy,“ konstatoval.