První loď s LNG pro Česko dorazila do nizozemského Eemshavenu. (Foto: ČEZ)

První LNG terminál zprovozněný v Evropě po začátku války na Ukrajině postupně přechází do plného provozu. Po slavnostním otevření terminálu 8. září a příjezdu tankeru Murex s takzvaným zahajovacím cargem dorazila do Eemshavenu také první loď s nákladem zkapalněného plynu pro ČEZ. Jde o tanker Gaslog Georgetown, který připlul ze Spojených států.

„Zemní plyn, který získáme díky tomuto LNG terminálu, nám pomůže zvládnout nadcházející zimu. Vybrali jsme si ho právě proto, že jde o první LNG terminál zprovozněný v Evropě po zahájení ruské agrese proti Ukrajině,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Náklad 170 tisíc metrů krychlových LNG (odpovídající 100 milionům kubických metrů v plynném skupenství) vyrazil na cestu 23. srpna z LNG terminálu Sabine Pass, který se nachází v Mexickém zálivu na hranici států Louisiana a Texas. LNG pochází od společnosti Cheniere, která je významným vývozcem zkapalněného zemního plynu a figuruje v žebříčku největších amerických společností Fortune 500.

„Jsme rádi, že i po zprovoznění terminálu pokračujeme rychlým tempem kupředu a že do přístavu dorazila naše první loď s LNG. Další dva tankery s plynem určeným pro Česko připlují během října a následně budeme pokračovat tempem dvě až tři lodě měsíčně. Jde o významný krok pro energetickou bezpečnost České republiky a důležitou pojistku pro případ, že by k nám do Česka přestal téct plyn od jiných dodavatelů,“ uvedl generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.

Náklad připlul na tankeru Gaslog Georgetown, dlouhém 293 metrů a širokém 46 metrů, který byl spuštěn na vodu v roce 2020.

„Jsme připraveni udělat vše, co je v našich silách, abychom Evropě pomohli s dodávkami energie teď i v budoucnu. Tento milník nastává v současné kritické době, ale je zároveň výsledkem dlouhodobé spolupráce vlád Spojených států a České republiky, stejně jako vztahu, který Cheniere navázala s ČEZ a českými ministerstvy průmyslu a zahraničních věcí,“ uvedl Anatol Feygin, výkonný viceprezident a obchodní ředitel společnosti Cheniere.

„Těšíme se na pokračování dialogu s našimi českými partnery o tom, jak může LNG od Cheniere pomoci České republice splnit její cíle v oblasti energetické bezpečnosti a ochrany klimatu v nadcházejících letech a desetiletích,“ dodal Cheniere.

Gaslog Georgetown nyní stráví v Eemshavenu několik dní, během kterých bude nejprve zkapalněný plyn přečerpán do terminálu a následně převeden do plynného skupenství.

Terminál v Eemshavenu je první zařízení svého druhu spuštěné v Evropě od letošního února, kdy začala válka na Ukrajině. LNG terminál se tak podařilo připravit a zprovoznit v rekordním čase během několika měsíců.

Zařízení umožní dodat až osm miliard kubíků plynu ročně, z toho tři miliardy jsou určeny pro Českou republiku, což je objem rovnající se přibližně třetině české roční spotřeby.

Terminál tvoří dvě plavidla, Golar Igloo a Eemshaven LNG, umožňující skladování a zpětné zplyňování (FSRU). Vedle ČEZ si kapacity v terminálu vyblokovaly další známé energetické společnost, nizozemský Shell a francouzská Engie.

Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci se Skupinou ČEZ zajistilo již dříve jak pronájem části kapacity v novém terminálu, tak i cesty pro přepravu plynu do Česka.


Víte, že:

– přeprava LNG na velké vzdálenosti je totiž ekonomická jen díky předchozímu zchlazení plynu na mínus 160 °C a stlačením do kapalné podoby

– jako FSRU jsou využívány hlavně LNG tankery, které jsou dovybaveny zařízením na regasifikaci LNG

– jejich výhodami jsou

o jednodušší schvalovací legislativa – terminály na pevnině podléhají komplikovanějším stavebním předpisům, u plovoucích terminálů stačí hlubokovodní přístav

o nízké počáteční náklady – ve srovnání se stejně velkými terminály na pevnině jsou na úrovni 50-60 %

o flexibilita – po použití je lze prodat nebo přepravit jinam, mohou sloužit i jako LNG tankery

– v terminálech se zkapalněný zemní plyn po ohřátí znovu změní na plyn a soustavou přepravních plynovodů putuje k odběratelům

– od září 2022 je mořský vjezd do přístavu v Eemshavenu upraven tak, aby byl schopen přijímat LNG carga o délce 300 metrů, šířce 50 metrů a ponoru 12 metrů

– LNG se ohřívá pomocí tepla mořské vody, čímž se znovu získá plynné skupenství a soustavou přepravních plynovodů putuje k odběratelům

– kapacita v terminálu je nakoupena na pět let od září 2022 do září 2027.


(pel)