V energetické krizi pětinásobně stoupl počet kontrol dodavatelů energií. (Ilustrační foto)

V energetické krizi výrazně vzrostl počet podnětů na kontrolu toho, jak se dodavatelé energií chovají ke spotřebitelům. Zatímco v letech 2020 a 2021 se Energetický regulační úřad (ERÚ) zabýval 387 takovými podáními, loni a předloni to bylo dohromady 2 112, tedy více než pětinásobek. V některých případech obchodníci již dostali milionové pokuty, v dalších dosud probíhají správní řízení.

Informoval o tom Energetický regulační úřad (ERÚ).

Jak úřad ve zprávě připomněl, energetická krize a rychlý růst cen energií vedl nejen k pádům dodavatelů. Někteří z těch, kteří na trhu zůstali, se uchýlili k nekorektním proti spotřebitelským praktikám a zneužívali toho, že se jejich zákazníci v nastalé situaci ne vždy zcela orientovali.

Nejvíc se situace vyhrotila v roce 2022,  kdy úřad obdržel 1477 podání, v nichž pisatelé žádali o kontrolu chování dodavatelů. Loni to bylo „jen“ 635.

Stále je  to ale výrazně vyšší číslo než před energetickou krizí, protože do roku 2019 evidoval úřad jednotky podání ročně.

„Za loňský a předloňský rok, které už byly celé ovlivněné energetickou krizí, jsme dostali tolik podnětů na kontrolu obchodníků, co za předchozích 20 let dohromady. Prohřešky často souvisely s vyúčtováním – dodavatelé je zasílali pozdě nebo je nevyhotovili vůbec, nedodržovali lhůty při reklamacích. Naráželi jsme také na nekalé, tedy agresivní obchodní praktiky, například nedodržování pevně stanovené, fixované ceny. Obchodníci se také dopouštěli klamavého jednání, při němž svým zákazníkům uváděli nepravdivé informace,“ uvedl Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ.

Na kontroly v některých případech přímo navazuje sankční řízení, v němž ERÚ rozhoduje o uložení pokut. V roce 2022 uložil v oblasti ochrany spotřebitele pokuty v celkové výši 11,8 milionů korun, loni 8,5 milionů korun.

„Praxe je taková, že mezi podáním na kontrolu a udělením sankce je velká spousta opravdu mravenčí práce. Není výjimkou, že se v rámci jediného sankčního řízení zabýváme přestupky dodavatele vůči desítkám i stovkám zákazníků. Stále nám tedy dobíhá celá řada řízení, které se týkají ´krizových let´,“ zdůraznila členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.

„Proti našemu rozhodnutí v první instanci dodavatelé často podávají tzv. rozklad, kterým chtějí docílit snížení pokuty či se sankci vyhnout úplně. Nad rámec již pravomocně udělených pokut v loňském roce, které dosáhly výše osmi a půl milionu korun, jsme uložili sankce za dalších jedenáct milionů, které však zatím nenabyly právní moci. To znamená, že o nich ještě budeme rozhodovat v rámci řízení o rozkladu,“ dodala Zemanová.

Nejvyšší pravomocnou pokutu ve výši 2 240 000 korun dostala v loňském roce společnost Lidová energie, a to za pozdní vyúčtování dodávek energií.

Další dvě více než milionové pokuty se týkaly užití nekalé obchodní praktiky, konkrétně nedodržení sjednané, tedy pevně stanovené, ceny. Za tento přestupek obdržela sankci ještě Bohemia Energy (2 170 000 korun), obchodní společnosti TGC Energie byla uložena pokuta 1 500 000 korun. (pet)


VŠE O ENERGETICE ČTĚTE ZDE:

ENERGETICKÉ NOVINY