Česká republika si z Evropské unie půjčí 24 miliard korun na rekonstrukci železnic. (Ilustrační foto).

Česká republika si z Evropské unie půjčí 24 miliard korun na rekonstrukci železnic. Vláda ČR schválila, že si půjčí na úvěr jednu miliardu eur (24 miliard korun) od Evropské investiční banky (EIB) na rozvoj dopravní infrastruktury. Peníze mají sloužit zejména na financování železničních projektů.

Oznámil to ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Úvěr od EIB zajistí financování Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který k plnému pokrytí výdajů letos potřebuje získat půjčku asi 30,7 miliardy korun.

Kupka informoval, že peníze od EIB jsou nejvýhodnější cesta k zajištění financování EIB.

„Ročně ušetříme více než sto milionů korun proti obvyklému čerpání peněz prostřednictvím státních dluhopisů,“ prohlásil ministr.

Ten předpokládá, že peníze od EIB poslouží zejména pro rozvoj české železniční infrastruktury. Jako příklad uvedl rekonstrukci železničního uzlu v Pardubicích nebo zdvojkolejnění Branického mostu v Praze.


Ministr dopravy Martin Kupka ve vodíkové Toyotě Mirai.


SFDI letos ve schváleném rozpočtu počítá s výdaji 150,9 miliardy korun, což je nejvíc od jeho založení v roce 2001.

Kupka nedávno prohlásil, že stát bude na investice do rozvoje dopravní infrastruktury, na opravy a údržbu potřebovat v letech 2024 až 2050 celkem 5,1 bilionu korun.

Právě úvěry od Evropské investiční banky budou jedním ze způsobů financování, vedle peněz ze státního rozpočtu, evropských fondů. Počítá se také s financováním staveb pomocí PPP projektů, tedy spoluprací soukromého a veřejného sektoru. (sfr)


Více o tématu čtěte ZDE:

Dluh vládních institucí v ČR přesáhl v letošním 1. čtvrtletí 3 biliony korun

Rozpočet se bude zadlužovat více: V příštím roce chce stát hospodařit s deficitem 270 mld.