LOM PRAHA spolupracuje na renovaci legendárního letadla L-39V z akrobatické skupiny Biele Albatrosy. (Foto: LOM PRAHA)

Poskytnutí materiální a technické podpory v renovaci legendárního československého letadla L-39V, ev. č. 0745, bylo hlavním tématem jednání mezi státním podnikem LOM PRAHA a Slovenským technickým muzeem v Košicích.

„Navazujeme na naši schopnost oprav a renovací, které pravidelně provádíme pro Vojenský historický ústav a další muzea v České republice. Nyní rozšiřujeme spolupráci o další členský stát NATO – sousední Slovensko. Jsem také rád, že tímto krokem můžeme podporovat slovenskou leteckou historii,“ řekl ředitel LOM PRAHA, s.p. Jiří Protiva.

Letoun L-39V byl vyroben v roce 1976 v AERO Vodochody. Je to jedno z osmi letadel v této verzi, když původně bylo určeno pro čs. vojenské letectvo, kde sloužilo pro výcvik střeleb na vzdušné cíle.

(Foto: LOM PRAHA)

„Snažíme se o spolupráci nejenom v rámci Slovenska, ale také o kooperace s Českou republikou. Je to logické, protože máme silné vzájemné historické vazby.  Právě projektem renovace původně československého letounu L-39 Albatros tuto společnou tradici vzájemných kontaktů znovu obnovujeme a navazujeme na ní,“ vysvětlila důvody, proč si slovenská strana vybrala za partnera LOM PRAHA, generální ředitelka Slovenského technického muzea Zuzana Šullová.

Tu při návštěvě LOM PRAHA doprovázel také Miroslav Hájek, ředitel Leteckého muzea v Košicích.

Profesní renomé renovátorské týmu LOM PRAHA touto rekonstrukcí legendárního letadla dále překračuje pomyslnou hranici spolupráce s resortním Vojenským historickým ústavem.

(Foto: LOM PRAHA)

Na LOM PRAHA se nyní již opakovaně obracejí další soukromá letecká muzea, letecké spolky a sdružení. V září například státní podnik dokončil opravu vrtulníku Mi-24D (v kódu NATO Hind) pro Letecké muzeum Koněšín.

Letoun L-39V pro vlek cvičného terče KT-04 – je jednomístnou úpravou „devětatřicítky“, která neměla přetlakovanou pilotní kabinu a v zadním „pilotním“ prostoru se nacházel buben navíjejícího zařízení s vlečným lanem o průměru 5 mm.

(Foto: LOM PRAHA)

Jeho pohon zajišťovala náporová turbína pod trupem L-03. Za ní se nacházelo zařízení k nouzovému přeseknutí lana pracující na hydraulickém principu) původní zařízení pracovala mechanicky. Stroj vznikl na základě požadavků československého letectva.

Letoun L-39V získala po rozdělení Slovenská republika. Slovenské technické muzeum v Košicích je specializované muzeum technického zaměření. V rozsáhlém sbírkovém fondu má své zastoupení i letecká technika.

(Foto: LOM PRAHA)

(pel)