Přijatá novela zákona o významné tržní síle podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR poškozuje zájmy malých dodavatelů a bezprecedentně zvýhodňuje agrokoncern Agrofert. (Ilustrační foto)

Přijatá novela zákona o významné tržní síle podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) kvůli na poslední chvíli prosazeným pozměňovacím návrhům z dílny Jaroslava Faltýnka (ANO) poškozuje zájmy malých dodavatelů a bezprecedentně zvýhodňuje agrokoncern Agrofert. Svaz upozornil, že tak směřuje naprosto proti původnímu záměru zákona, který měl chránit malé a slabší firmy před tržní silou velkých a silnějších společností.

Navíc v období ekonomické krize, kdy musí být hlavním zájmem státu podporovat podnikání a snižovat náklady na fungování, vytváří další byrokratickou zátěž a výrazně komplikuje situaci podnikatelů.

„Poloutajovaný postup ministra Nekuly a jeho úzká spolupráce s Jaroslavem Faltýnkem působí, jako by se pan ministr stal zaměstnancem Agrofertu. Ministrem Nekulou a Jaroslavem Faltýnkem protlačené pozměňovací návrhy znamenají, že Agrofert bude vyjmout z byrokratické regulace zákona o významné tržní síle, takže odběratelé budou motivováni k tomu, aby jednoduše obchodovali s Agrofertem místo toho, aby uzavírali složité smlouvy s menšími dodavateli,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.

„Vládní koalice v předvolební kampani slibovala deagrofertizaci České republiky, ale ve skutečnosti Agrofertu pomocí své parlamentní většiny přihrává stovky milionů korun. Nejsmutnější na spolupráci Nekula – Faltýnek je to, že se jejich obětí stanou malí zemědělci a potravináři, které měl zákon chránit,“ dodal Prouza.


Svaz také zveřejnil pozměňující návrhy, které se do novely narychlo dostaly.

  • „DEAGROFERTIZACE V PRAXI“: Pozměňující návrh, na jehož základě ze zákona unikne skupina Agrofert.

Pozměňovací návrh, který se navzdory požadavku směrnice EP a Rady (EU) 2019/633 o nekalých obchodních praktikách znovu vrací k absolutní koncepci vymezení významné tržní síly (VTS): Významnou tržní sílu má pouze odběratel, jehož roční obrat na území ČR přesáhne 5 miliard korun.

Co to  podle SOCR ČR v reálu znamená? Při přijetí konceptu vymezení VTS spočívající v porovnání obratů dvou subjektů by se při překročení obratové hranice 5 miliard korun ze strany dodavatele i odběratele nevztahoval ZVTS pouze na skupinu Agrofert Holding podnikatele Andreje Babiše. Jiný takový subjekt v ČR není.

  • „CHCEME CÍLENĚ LIKVIDOVAT DODAVATELE?“: Pozměňovací návrh, který zavádí dobu garantované platnosti kupní ceny – minimálně na dva měsíce.

Co se stane, když bude pokračovat růst fixních nákladů a my zafixujeme cenu? Dodavatel zaplatí náklady, ale nedostane za výrobky víc. Opravdu to tak ministerstvo zemědělství chce?

  • „SKUTEČNÝ VINÍK JE Z OBLIGA“: Pozměňovací návrh, který absurdně řeší/neřeší nepravdivé uvedení země nebo místa původu zemědělských produktů.

Zemědělský dodavatel XY nakoupí cherry rajčata v Maroku, ale bude je vydávat za česká. Podle stávající novely bude vše v pořádku. Tato „česká rajčata“ od zemědělské firmy nakoupí kterýkoli obchodní řetězec a v dobré vůli, podle dokladů od společnosti XY, je bude nabízet jako české zboží. Pak ale přijde kontrola, která zjistí, že rajčata jsou marocká, a nikoli česká. Kdo bude viníkem? Podle dohody Nekula – Faltýnek obchod. A ve společnosti XY? Tam se počítají zisky…

  • „NECHCI SLEVU ZADARMO“: Pozměňovací návrh, který zavádí povinnost pro odběratele s VTS poskytnout za slevu přiměřené protiplnění.

Jedná se o praxí opakovaně prověřený nesmysl. Sleva je sleva a žádný nárok na protiplnění nevzniká. Až si budete kupovat auto a vyjednáte si slevu, budete souhlasit s požadavkem prodejce, že budete jako protihodnotu za slevu měsíc mýt podlahu v autosalonu?

(pel)