Lidé v Česku stále častěji preferují utratit peníze u menších a lokálních výrobců než u velkých a nadnárodních firem, ukázala data Shoptet. (Ilustrační foto)

Lidé v Česku stále častěji preferují utratit peníze u menších a lokálních výrobců než u velkých a nadnárodních firem. Vyplynulo to z dat společnosti Shoptet, kterou v minulém roce využívalo pro svůj e-shop 30 tisíc podnikatelů. Ti za rok 2021 dohromady vykázali tržby dosahující 50,35 miliard korun, což je přibližně o 12 % více, než má největší hráč na českém e-commerce trhu. Pozice drobných podnikatelů tak extrémně roste. Jen mezi lety 2019 a 2021 se roční obraty u jednotlivých e-shopů zvýšily až o 213 %.

Od roku 2019, kdy e-shopaři hlásili roční obrat 16,06 miliard korun, se tak jedná o nárůst tržeb o 213 %.

„Tento trend se objevil v zahraničí již před několika lety. K nám se postupně dostává a do budoucna bude posilovat. Už teď je totiž patrné, že Češi přemýšlí nejen o tom, za co své peníze utratí, ale také u koho,“ okomentoval CEO společnosti Shoptet Samuel Huba.

Zajímavé je na vývoji v uplynulém roce i to, že zatímco e-commerce trh jako celek podle APEKu rostl meziročně o 14 %, podnikatelé na Shoptetu vykázali v průměru růst 28 %.

„Je to dáno mimo jiné i tím, že Češi se již během pandemie naučili nakupovat u lokálních obchodníků. Je v tom jistá snaha podpořit lokální obchod, lidé neposílají peníze nadnárodním, anonymním firmám a zahraničním značkám, jako to bylo běžné v minulosti,“ uvedl Huba.

Menší e-shopy nepodléhají velkým výkyvům

Stabilitu lokálních obchodníků potvrzuje i vývoj v roce 2022.

Zatímco mnohé velké obchody pro masy hlásí problémy a musí propouštět, případně zeštíhlovat své portfolio, naopak menší, často úzkoprofiloví prodejci jsou mnohem odolnější a vykazují stabilní výsledky. Podle Shoptetu si udrželi v průměru růst necelých deset procent.

„Zdá se, že se do problémů dostávají největší hráči na trhu. Ti totiž mnohdy přepálili své odhady a plány. Nepřizpůsobili se současnému stavu. Tedy nejvíc se na nich odrazila akcelerující inflace, kdy část zákazníků začala šetřit. A právě tyto dopady se pak promítají do celého trhu, respektive výkyvy těch největších značně zkreslují výkonnost trhu,“ řekl ředitel Shoptetu Samuel Huba.

Za uplynulý rok přibylo Shoptetu přes 10 tisíc e-shopů a aktuálně jich na této platformě běží již přes 30 000.

„Desetitisíce malých a středně velkých e-shopařů takové výkyvy ani pokles nezažívá,“ uzavřel Huba.


Společnost Shoptet se od roku 2009 specializuje na poskytování komplexního řešení pro správu internetových obchodů. Mezi její služby patří například napojení na ekonomické systémy, různé platební metody i podpora v oblasti EET a GDPR, ale také propojení s nástroji pro marketing, nebo skladové hospodářství. Nabízí také pokladní systém pro správu e-shopu a kamenného obchodu v rámci jednoho on-line systému. Řešení společnosti Shoptet využívá 80 % nově vzniklých e-shopů na českém a slovenském trhu a celkem polovina aktivních e-shopu na trhu. (pel)