Podle České bankovní asociace bude od příštího roku možné posílat peníze bez znalosti čísla účtu příjemce, postačí telefonní číslo příjemce platby. (Ilustrační foto)

Od příštího roku bude možné poslat platbu na cizí účet pouze se znalostí telefonního čísla jeho majitele. Česká bankovní asociace ve spolupráci s Českou národní bankou spolupracují na projektu nové služby tzv. plateb na kontakt, která zjednoduší posílání peněz mezi lidmi.

Namísto čísla účtu v internetovém či mobilním bankovnictví bude stačit zadat mobilní číslo příjemce platby.

„Podobné služby již fungují v zahraničí, kde jsme se inspirovali – například v USA, Lotyšsku nebo na Slovensku. Předpokládáme, že službu budeme moci spustit od nového roku, pokud testování neodhalí nečekané komplikace a budou připraveny i jednotlivé banky, které se v současné době na projektu podílejí,“ uvedl člen bankovní rady ČNB Oldřich Dědek, který dohlíží na sekci řízení rizik a podpory obchodů, jež projekt na straně ČNB řídí.

Doplnil, že se začíná s mobilními čísly, ale do budoucna by se systém mohl rozšířit i o další možné kontakty pro párování s číslem účtu jako například o emailové adresy.

Provedení platby i bez znalosti čísla účtu příjemce bude možné díky registru čísel účtů spárovaných s mobilními čísly jejich majitelů.

Banka odesílatele se po zadání platby s registrem spojí a na základě telefonního čísla příjemce získá číslo jeho bankovního účtu, na který poté platbu odešle.

Do realizace projektu se zatím přihlásilo devět bank. Příjem plateb na kontakt bude umožněn klientům bank zapojených do této nové služby, kteří se k jejímu využívání přihlásí prostřednictvím své banky a provážou své telefonní číslo s číslem svého účtu.

Testování funkcí nového systému bude spuštěno v letních měsících letošního roku. Systém bude fungovat díky České národní bance, která povede registr s nahlášenými páry telefonních čísel a čísel účtů.

Systém provozovaný centrální bankou tak na základě dotazu ze strany banky plátce zjistí, jestli je telefonní číslo v registru uvedeno, a v kladném případě sdělí tázající se bance odpovídající číslo účtu příjemce.

„Kopírováním nebo přepisováním čísla účtu často dochází ze strany klientů k chybám, které banky musí následně řešit. V lepším případě chybně zadané číslo účtu neexistuje, což umí systémy bank odhalit,“ řekl Tomáš Hládek, expert ČBA pro platební styk.

„Bohužel se ale stává, že zadáním třeba nesprávného kódu banky peníze dorazí na úplně cizí konto. Od plateb na kontakt si vedle většího pohodlí pro klienty slibujeme méně takových omylů a další urychlení platebního styku,“ dodal Hládek. (pel)