Tržby v maloobchodě včetně prodejů a oprav aut v únoru 2022 zpomalily meziroční růst na 4,6 procenta z lednových 8,5 procenta. (Ilustrační foto)

Tržby v maloobchodě včetně prodejů a oprav aut v únoru 2022 zpomalily meziroční růst na 4,6 procenta z lednových 8,5 procenta. Nejvíce se dařilo prodejcům oblečení. Naopak internetovým obchodům tržby klesly. 

Data zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

„K růstu maloobchodních tržeb v únoru přispěla nízká srovnávací základna ovlivněná opatřeními v důsledku pandemie koronaviru. Spotřebitelé více nakupovali nepotravinářské zboží v kamenných prodejnách, ve kterých byl loni prodej omezen. Méně pak využívali internetové obchody, které zaznamenaly meziroční pokles tržeb,“ uvedla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb.

Meziměsíčně tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel v únoru reálně stagnovaly, přičemž za pohonné hmoty vzrostly o 1,9 procenta a za nepotravinářské zboží o 1 procento, naopak za potraviny klesly o 2,2 procenta.

Meziročně se maloobchodní tržby zvýšily reálně o 4,6 procenta, v tom za prodej pohonných hmot vzrostly o 12,3 procenta a za nepotravinářské zboží o 9,8 procenta, naopak za potraviny klesly o 3,8 procenta.

„Vyšší zájem zaznamenaly všechny sortimenty nepotravinářského zboží, nejvíce vzrostly tržby za oděvy a obuv. Prodejcům potravin se dařilo ve specializovaných prodejnách, naopak nespecializované prodejny s převahou potravin vykázaly meziroční pokles,“ dodala Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí.

Tržby ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví vzrostly o 119,3 procenta.

Obchody s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci utržily o 34,6 procenta více, s výrobky pro domácnost o 17,3 procenta, s počítačovým a komunikačním zařízením o 11,3 procenta a s kosmetickými a toaletními výrobky o 8,5 procenta.

Rovněž se zvýšil prodej ve specializovaných prodejnách potravin o 4,9 procenta.

Naopak pokles tržeb zaznamenaly nespecializované prodejny s převahou potravin o 4,3 procenta a internetové a zásilkové obchody o 10,1 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly reálně meziměsíčně o 2,8 procenta a meziročně se snížily o 1 procento.

Tržby se snížily za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů), naopak za opravy motorových vozidel vzrostly. (pel)