Výstavba první části metra D se proti původnímu návrhu prodraží o 13 miliard korun a namísto 8 stanic bude mít pouze 5. (Foto: Metroprojekt)

První část metra D se prodraží o 13 miliard korun. Praha začne stavět část linky metra D z Pankráce na Nové Dvory za více než 52 miliard korun. Původně přitom byla exprimátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) připravená výstavba 8 stanic s depem a vlaky za 39 miliard korun. Nyní metropole pod vedením Zděňka Hřiba (Piráti) schválila výstavbu pouze 5 stanic bez depa za cenu přesahující 52 miliard.

Dotace na stavbu chce město získat z evropských fondů, ale vyjednávat bude i se státem.

Dopravní podnik (DPP) dokončil loni v létě část geologického průzkumu na Pankráci, celý průzkum bude hotov letos v září. Přesný termín zahájení stavby není zatím jasný.

Stavba metra D spojí centrum metropole se sídlišti na jihu a měla by odlehčit přetížené trase C.

Jako první se má začít stavět část z Písnice na Pankrác, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na náměstí Míru.

Jak připomněl server iDnes.cz, za bývalé primátorky Adriany Krnáčové (ANO) byla připravená výstavba 8 stanic s depem a vlaky za 39 miliard korun. Nyní vedení Prahy schválilo výstavbu pouze 5 stanic bez depa za cenu přesahující 52 miliard.

To na dnešním jednání kritizovali i opoziční zastupitelé, podle kterých se předpokládaná cena v posledních letech neúměrně zvýšila. Přesto vybudování metra občanští demokraté i hnutí ANO podporují.

Zastupitel Ondřej Prokop (ANO) argumentoval, že v zahraničí byly v uplynulých letech postaveny trasy metra za nižší cenu.

Náměstek primátora pro dopravu Adama Scheinherr už dříve zdůvodnil vyšší částku rostoucími cenami za stavební práce. Tvrdí také, že cenová úroveň za jeden kilometr trati je podle něj je srovnatelná s cenami na západě.

Pokud Praha získá všechna povolení, mohli by se první cestující svézt novou linkou v roce 2027. (pel)