Stát nemá přehled o délce, stavu ani využití cyklostezek, za které zaplatil miliardy korun, ukázala kontrola NKÚ. (Foto: Redakční koláž)

Stát investuje miliardy korun do výstavby cyklostezek, nemá ale přehled o jejich stavu, délce ani využití. Jejich výstavbu navíc provázejí výrazné rozdíly v cenách. Kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) odhalili, že jeden kilometr cyklostezky stál 1,5 milionu korun, ale také 31 milionů korun. 

Politiku státu v oblasti cyklistiky má na starosti především ministerstvo dopravy (MD). NKÚ zjistil už v předchozích kontrolách z let 2003 a 2011, že resort neměl v této oblasti jasné cíle ani priority.

„Aktuální kontrola však ukázala, že MD tyto nedostatky nenapravilo. Cyklostrategie z roku 2013 obsahuje jen obecné cíle, nemá jasné priority a neuvádí, kolik bude na rozvoj cyklistické dopravy potřeba peněz,“ uvedli kontroloři.

Peníze státu na výstavbu cyklostezek jdou z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Další peníze, z fondů EU, rozděluje ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), často v rámci širších projektů, jako jsou například revitalizace autobusových nádraží.

Vybudované cyklostezky jsou pak majetkem obcí a krajů. NKÚ tak nemohl kvůli své zákonné působnosti prověřit údržbu cyklostezek ani jejich přípravu, protože je platí kraje a obce ze svých peněz.

Najevo však vyšlo, že spolupráce mezi jednotlivými institucemi státu a kraji a obcemi však nefunguje, jak by měla. Ve výsledku tak stát nemá přehled o celkové délce, stavu ani o skutečném využití cyklostezek, za které zaplatil.

Kontrola také poukázala na velké rozdíly v jednotkových cenách cyklostezek. Kontroloři na vybraném vzorku zjistili, že jeden kilometr cyklostezky stál 1,5 milionu korun, ale také 31 milionů korun.

SFDI sice po předchozí kontrole NKÚ začal od roku 2015 používat tzv. cenové normativy, ani ty ale nezajistily tlak na co možná nejnižší ceny cyklostezek. MMR se jednotkovými cenami cyklostezek vůbec nezabývalo.

Jak NKÚ dále připomněl, podle cyklostrategie se mají upřednostňovat stavby méně nákladných cyklostezek, například pokud jde o jejich povrch nebo provedení lávek a další technická řešení. Kontrola ale ukázala, že SFDI ani MMR tento princip při podpoře projektů nezohlednily. (pel)