Česko nezvládá stavbu silnic a dálnic, vyplynulo z dat Eurostatu. Premiér Andrej Babiš (ANO) se přitom na billboardech v rámci předvolební kampaně chlubil, kolik kilometrů silnic a dálnic už nechala jeho vláda postavit. (Ilustrační foto: Twitter Karel Havlíček)

Premiér Andrej Babiš (ANO) se v předvolební kampani na krajské podzimní volby chlubil, kolik kilometrů silnic a dálnic už jeho vláda nechala postavit. Ve skutečnosti však Česká republika ve stavbě dálnic silně zaostává, a to i za Polskem nebo Maďarskem. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda na konferenci ministerstva pro místní rozvoj ke stavebnímu zákonu.

„Zatímco ještě počátkem milénia Polsko disponovalo celkově kratší délkou dálniční sítě, po roce 2010 se situace dramaticky změnila v jeho prospěch. Lze jistě namítnout, že Polsko má více obyvatel než Česko. Ovšem Polsko v tomto tisíciletí stahuje náskok Česka právě i po přepočtu na počet obyvatel,“ řekl Kovanda.

Zmínil dále, že České republice po přepočtu délky dálniční sítě na počet obyvatel uniká stále výrazněji jiný dobře srovnatelný stát, a sice Maďarsko.

Kovanda vycházel především z údajů evropského statistického úřadu Eurostat.

Z těch vyplývá, že tempo výstavby dálniční sítě v Česku od roku 2000 do roku 2016 bylo proti Polsku a Maďarsku výrazně pomalejší.

Zatímco v Česku vzrostl počet postavených kilometrů o necelé tři pětiny na 790, v Maďarsku se zvýšil o 329 procent na 1924 a v Polsku dokonce o 358 procent na 1640.

„V roce 2000 připadalo v Česku na 100 000 obyvatel 4,88 kilometru dálnic, v Polsku 0,94 kilometru, v Maďarsku 4,39 kilometru. V roce 2016 vzrostl v Česku počet kilometrů na 100 000 obyvatel na 7,47. V Polsku to bylo 4,32 kilometru, v Maďarsku 19,63 kilometru,“ vypočítal Kovanda.

Upozornil také, že v Česku je pomalá nejen výstavba dálnic, ale i další silniční infrastruktury.

A kromě toho, že sousední Poláci staví silnice mnohem rychleji než ČR, zlepšuje se tam také kvalita cest.

Podle indexu kvality silnic sestavovaném Světovým ekonomickým fórem se v letech 2010 až 2019 v případě ČR zvýšil z 3,6 bodu na 3,9 bodu.

Polsko se ovšem za stejné období posunulo z hodnoty indexu 2,6 bodu na 4,3 bodu. Minimální hodnota indexu je 7.

Premiér Andrej Babiš (ANO) se přitom na billboardech v rámci předvolební kampaně na letošní krajské volby chlubil, kolik kilometrů silnic a dálnic už nechala jeho vláda postavit.

Konkrétně jde prý o 184 kilometrů nových dálnic a o 117 kilometrů obchvatů. Dalších 19 miliard korun šlo podle Babiše na opravy krajských silnic.

Stát je přitom za pomalou stavbu dálnic kritizován dlouhodobě  Problémy jsou především s přípravou staveb. (pel)

Babišova vláda nestíhá stavět dálnice: Stát příští rok otevře pouze 21 kilometrů nových dálnic

Dálnice D1 je největší díra v ČR, získala za to speciální cenu. Nejhorší silnice je u Šilheřovic