Vláda schválila první přípravy kanálu Dunaj-Odra-Labe, jehož stavba by celkově měla vyjít na 586 miliard korun. (Ilustrační foto)

Výstavba vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe dostala zelenou. Vláda zadala připravit splavnění vodního koridoru z Ostravy do polského Koźle. První etapa, která by mohla začít v roce 2031, by měla stát zhruba 15 miliard korun. Stavbu kanálu dlouhodobě prosazuje prezident Miloš Zeman, který by chtěl do projektu zapojit i Čínu. 

Na webu o tom informovalo ministerstvo dopravy.

„Významný krok v dopravním, ekonomickém, energetickém, vodohospodářském a rekreačním posílení Moravskoslezského kraje. Mezinárodní projekt přípravy splavnění Odry v úseku Koźle – Ostrava dostal před chvílí na vládě zelenou,“ napsal na Twitteru ministr dopravy Karel Havlíček (ANO).

Výstavba první etapy vodního koridoru mezi Ostravou a polskými hranicemi by měla stát zhruba 15 miliard korun. Další desítky miliard pak bude stát polská část do Koźle.

Podle studie proveditelnosti měl celý projekt vyjít na téměř 586 miliard korun.

Následovat bude vyhodnocení vlivu stavby na životní prostředí.

Studie proveditelnosti koridoru se podle Havlíčka navrhuje zaměřit se zejména na Dunajsko-Oderskou větev, která se z ekonomického hlediska jeví jako nejvýhodnější.

„Od splavnění Odry si slibujeme konkurenceschopnou a k životnímu prostředí šetrnou dopravu. Průmysl a logistika v pětimilionové Slezské aglomeraci budou mít snazší přístup na evropské a světové trhy. Počítá se i s rekreační plavbou a turistickým využitím,“ vysvětlil ministr.

Vláda schválila také harmonogram, podle kterého by mohla být Odra do Ostravy splavná do roku 2031.

Havlíček je navíc pověřen zahájením jednání s Evropskou unií o zařazení projektu ve variantě Dunaj – Odra do sítě TEN-T při nejbližším nadcházejícím termínu aktualizace sítě TEN-T.

Projekt kanálu Dunaj-Labe-Odra kritizují ekologové. Vadí jim, že kanál by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl výrazný dopad na krajinu a vodní režim v zemi.

Možné stavbě kanálu pak podle serveru iDnes.cz stojí v cestě i problém s meandry Odry, cenným přírodním územím na české straně hranice s Polskem.

Kanál je totiž zatím plánován tak, že by tyto menandry zasáhl a poškodil, což je z hlediska ochrany přírody nepřijatelné. (pel)