Pražskou koalici tentokrát rozhádala podezřelá zakázka na servis vozů metra za bezmála 15 miliard korun, kterou bez tendru vyhrála Škoda Transportation.

V pražské koalici došlo k dalšímu sporu, tentokrát o zakázku DPP na servis souprav metra. Ten má během patnácti let vyjít na 14,6 miliard korun. Zakázku, kterou bez soutěže získala Škoda Transportation, kritizuje opozice, ale i koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). Klub navíc požadoval odvolání ředitele dopravního podniku Petra Witowského a náměstka primátora Adama Scheinherra.

Schůzka stran koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil (TOP 09 a STAN) byla naplánována na dnešní odpoledne po jednání rady.

Je součást tzv. dohodovacího řízení, ve kterém si strany koalice na popud Spojených sil vyříkávají svoje neshody.

Podle zástupců koalice se strany na pondělním jednání shodly na tom, že město změní stanovy firmy, aby o podobně velkých zakázkách musela informovat vedení města.

Piráti a Praha Sobě naopak nepodpořili návrh členů Spojených sil odvolat ředitele DPP Petra Witowského a náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě).

To požadovali radní Hana Marvanová (STAN) a předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09). Vedení podniku podle nich o zakázce dostatečně neinformovalo ani dozorčí radu, ani vedení města.

Hlavní město nechá zakázku na servis souprav metra za 14,6 miliardy korun interně prověřit. Další postup bude podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) záviset na výsledcích šetření.

Odvolání Witowského a celého představenstva bude chtít v případě, že by se ukázala podobnost s kritizovanou a posléze zrušenou zakázkou Státního fondu dopravní infrastruktury na e-shop k dálničním známkám. Podobností by podle něj byla předraženost nebo existence více možných dodavatelů.

Podle DPP jde o jiný případ, protože Škoda Transportation má práva k výrobní i údržbové dokumentaci k soupravám metra 81-71M, takže jiné firmě zakázku zadat nebylo možné.

Uzavírání tohoto typu smluv je navíc podle zákona i stanov firmy plně v kompetenci představenstva a správnost postupu potvrdily právní a ekonomické analýzy, uvedl podnik.

Za více než rok vládnutí bylo mezi stranami v pražské koalici několik sporů. Mezi sporná témata patřilo například odvolání ředitele Pražské plynárenské Pavla Janečka nebo otázka identifikace či zdanění prázdných bytů.

Spory byly také kolem pokračování privatizace městských bytů. Naposledy se strany přely na konci loňského roku o další postup při výstavbě družstevního bydlení. Pražská TOP 09 pak dokonce vyjádřila nedůvěru primátoru Hřibovi.

DPP provozuje na třech linkách metra 61 stanic. Roční provoz metra vyjde na několik miliard korun. DPP je největší městskou firmou a zaměstnává skoro 11 000 lidí. Praha dotuje DPP více než 13 miliardami korun ročně. (pel)