Poště chybí zaměstnanci, nahradí je proto samoobslužnými kiosky.

České poště chybí zaměstnanci. Podnik proto od roku 2020 zavede samoobslužné kiosky. Automatizovaná místa nahradí chybějící pracovníky při poskytování vybraných služeb. Státní Česká pošta přitom i letos krachuje. Ministerstvo financí proto muselo podnik zadotovat půjčkou 800 milionů korun, jinak by hrozilo, že by neměl peníze na běžný provoz. 

„Nelze donekonečna spoléhat na nové zaměstnance, kteří ale reálně na trhu práce nejsou. Záměrem České pošty je nahradit neobsazená pracovní místa automatizovanými prvky, díky kterým zákazníci sami a rychle vyřídí vybrané poštovní služby,” uvedl podnik v tiskové zprávě.

Díky moderním technologiím chce podnik během šesti let snížit potřebný počet pracovníků o 7 tisíc ze stávajících 30 tisíc.

Podle obchodního ředitele pošty Martina Vranky se automatizované prvky stávají běžnou součástí každodenního života¨. Jako příklad uvedl placení v obchodě na samoobslužných pokladnách.

„Jako státní podnik budeme vybavení samoobslužných zón vybírat veřejnou zakázkou. Finální vzhled samoobslužných zón bude jiný, technologické principy ale zůstanou zachovány,“ dodal.

V první fázi umožní samoobslužné zóny podat listovní zásilku či balík, nebo podat žádost o zřízení služby SIPO.

Státní Česká pošta přitom i letos krachuje. Ministerstvo financí muselo půjčit podniku 800 milionů korun, jinak hrozilo, že nebude mít peníze na běžný provoz. Z uvedené částky má pošta dostat 500 milionů ještě letos a zbylých 300 milionů v příštím roce.

Česká pošta se v roce 2018 propadla do ztráty 275 milionů korun. Skutečná provozní ztráta bez započítání pohledávky vůči státu za univerzální službu byla 1,075 miliardy. V roce 2017 přitom podnik skončil se ziskem 91 milionů korun.

(pel)