Dálniční známky v Česku nezdraží, dokud nebude opravena dálnice D1.

Dálniční známky v Česku zdraží, až stát dokončí rekonstrukci dálnice D1. Vyplynulo to z vyjádření ministra dopravy Kremlíka (za ANO). Cena roční dálniční známky by se tak ze současných 1 500 Kč neměla zvyšovat nejméně do roku 2021. Podle Kremlíka se cena nezmění, dokud nebude hotová oprava dálnice D1. Ta má být podle současných plánů dokončena v roce 2021.

Návrh na zdražení dálničního kuponu na 2 000 korun předložil v tomto týdnu poslanec ANO Martin Kolovratník.

„Zdražení dálniční známky není aktuální. Dokud nebude hotová modernizace D1, bude stát roční kupon 1 500 korun. Zvyšování ceny by v tuto chvíli nebylo vůči řidičům fér,“ uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Ministerstvo dopravy uvedlo, že Kolovratníkův návrh na zvýšení ceny na 2000 Kč znamená pouze zvýšení maximálního cenového limitu dálniční známky v zákoně, což by umožnilo změnu výše poplatku do budoucna.

Se zdražením známky však počítá ministerstvo financí ve svém návrhu státního rozpočtu. Zvýšení cen by mělo přinést nárůst příjmů z dálničních známek asi o dvě miliardy korun.

Kolovratník změnu předložil v novele, která má dosavadní papírové kupony nahradit od roku 2021 elektronickými známkami. Sněmovna o návrhu rozhodne při červencovém schvalování. Zdražit by podle návrhu mohly i krátkodobé kupony. Za měsíční známku by mohli motoristé zaplatit 600 korun, tedy o 160 korun více než nyní. Za desetidenní by pak místo současných 310 korun nově platili 400 korun.

V novém systému bude možné dálniční poplatek uhradit elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace.

Ministerstvo dopravy si od elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Zároveň by se měly snížit provozní náklady až o 120 milionů korun za rok.

Předloha by také od dálničních poplatků osvobodila některá vozidla na alternativní pohon, další by zvýhodnila. Zdarma by po dálnicích jezdila auta na elektrickou energii nebo vodík, případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo.

Emise oxidu uhličitého v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr.

Z okolních zemí jsou dálniční poplatky levnější na Slovensku, kde desetidenní kupon vyjde na deset eur (asi 256 korun), měsíční na 14 eur (359 korun) a roční je za 50 eur (1282 korun).

V Polsku jsou poplatky počítány podle skutečně ujeté vzdálenosti.

V Rakousku mají motoristé dražší za roční známku, která stojí v přepočtu asi 2280 korun). Desetidenní je naopak levnější (asi 236 korun). V Německu zatím mohou motoristé s osobními vozy jezdit zdarma. (sfr)