Podíl západoevropských automobilek na celosvětové výrobě do roku 2030 spadne na 5 procent.

Západoevropské automobilky se musí připravit na horší časy. Podíl výroby automobilek ze západní Evropy na celosvětové produkci aut do roku 2030 klesne ze stávajících 15 na 5 procent. Krušné časy starému kontinentu předpovídají dvě třetiny šéfů světových automobilek. Vyplynulo to z průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey mezi 1000 vrcholnými manažery automobilek. 

Lídři automobilového sektoru považují za nejsilnější trend bateriové elektromobily. Ty získají navrch nad vodíkovými vozy.

Auta na elektrobaterie budou v roce 2040 podle studie představovat 30 procent celosvětové výroby. Následovat je budou hybridy (25 procent) a auta na vodík a vozy se spalovacími motory (po 23 procentech).

Pro spotřebitele jsou jedničkou hybridy následované spalovacími motory. Plně alternativních technologií se zatím obávají. Největší překážka pro koupi elektromobilu je pro třetinu cena, čtvrtině vadí délka dobíjení a bezmála pětina není spokojena s nabídkou vozidel v této kategorii.

Pohon budoucnosti určuje čím dál více regionální závislost na surovinové základně daného státu. Zhruba 77 procent šéfů automobilek se domnívá, že zatímco Čína bude sázet na elektromobily, Spojené státy se díky bohatým zásobám ropy a plynu vydají cestou zachování spalovacích motorů. Soustředit se budou spíše na palivové články (vodík).

Více než tři čtvrtiny automobilových lídrů připouští, že o technologickém vývoji a změnách už nebudou rozhodovat oni, ale regulátoři a politici.

„Komplikace to může znamenat především pro Evropu. Politiku EU v oblasti automobilového sektoru považuje za jasnou pouze polovina šéfů automobilek ze západní Evropy. Schopnost evropských politiků domluvit se na jednotných pravidlech do značné míry předurčí schopnost evropských automobilek uspět na trhu budoucnosti,“ uvedl partner KPMG Jan Linhart.

V Česku zaměstnává automobilový průmysl přímo 150 000 lidí a nepřímo vytváří pracovní místa pro dalších zhruba 400 000 lidí. Výroba aut je zároveň významným exportním oborem, tvoří čtvrtinu celkového tuzemského exportu a vytváří 9 procent HDP.

Výroba osobních aut v Česku se loni zvýšila o 1,7 procenta na nový rekord 1,437 milionu vozů. Rostla již pátý rok v řadě. Export osobních vozidel meziročně vzrostl o 2 procenta, zatímco domácí poptávka o 1,7 procenta poklesla.

(pel)