Německo zpoplatní cizincům dálnice.

Německo zavede od října 2020 dálniční poplatky pro osobní automobily. Týkat se však bude fakticky jen cizinců. Občanům Německa totiž vláda poplatek vrátí. Původně se měly poplatky zavést už v průběhu roku 2018 či 2019.

Mýtné pro osobní vozy schválila nejprve v lednu 2017 německá vláda a pak ho do konce března téhož roku odsouhlasily i obě komory parlamentu. Původně se počítalo s tím, že se poplatky zavedou v průběhu roku 2018 nebo 2019, v dubnu loňského roku však došlo k odkladu.

Poté se hovořilo o tom, že by mýto mohlo být zavedeno nejdříve v polovině roku 2020, ani tento termín však Němci nestihnou. O říjnovém termínu informoval spolkový ministr dopravy v úterý.

„Přeji vám šťastný nový rok! Rok 2019 začíná dobrou zprávou. Mýtné pro osobní vozy může odstartovat v říjnu 2020,” napsal ministr na Twitteru.

Německo usilovalo o zavedení mýtného pro osobní auta na svém území delší dobu. Vzhledem k odporu Evropské komise (EK) a ostatních členských států EU ho však vláda schválila teprve v lednu 2017 a v jiné podobě, než původně prosazovala.

Místo původně navrhovaných tří variant dálniční známky za pět, deset a patnáct eur nová varianta zavádí desetidenní poplatek v rozmezí 2,5 až 25 eur a dvouměsíční poplatek v rozmezí 7 až 50 eur. Konkrétní výše krátkodobého poplatku závisí na ekologické způsobilosti daného vozu.

Ministerstvo již dříve uvedlo, že počítá s výnosem zhruba 524 milionů eur (zhruba 13,5 miliardy korun), a to i po odečtení jedné stovky milionů eur, již stát vydá na kompenzace německým řidičům v závislosti na výši vypouštěných emisí.

Podle kritiků je kompromisní návrh i nadále diskriminační vzhledem k tomu, že zahraničním řidičům žádné kompenzace vypláceny nebudou. Německo jako jedna z mála zemí dosud nemělo zpoplatněné používání dálnic osobními vozidly.

Předchozí ministr dopravy Alexander Dobrindt kromě toho usiloval o zavedení systému celoevropského mýtného. Uvedl, že cílem německé vlády je „společný, interoperabilní mýtný systém bez národních bariér“. (jaz)