Společný podnik DPP a Penty kvůli výstavbě metra D se odložil...

Společný podnik Penty a Dopravního podniku Praha (DPP) se zatím odložil. Penta a DPP se měli společně podílet na výkupu pozemků potřebných pro stavbu nové linky metra D. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) ale plán z programu rady stáhl.

Rada hlavního města je zároveň valnou hromadou městských společností, tedy i DPP. Vytvoření dceřiné společnosti tak podléhá schválení radních. Celkové nastavení podniku je nicméně v režii vedení DPP.

Výstavbu metra D z Pankráce do Písnice dlouhodobě komplikuje výkup pozemků. Ten by měl usnadnit právě společný podnik Penty a DPP. Vytvořená společnost by mohla za potřebné pozemky nabídnout vlastníkům více, než může dát město.

Penta by v tomto podniku měla mít většinový podíl 51 procent, což však vadí opozici.

Společný podnik má zároveň těžit z finančního zhodnocení pozemků přilehlých k novým stanicím, a pokrýt tak část nákladů na výstavbu. Plán se netýká stavby metra.

Část vládní Trojkoalice – Zelení a STAN – však mají proti navržené podobě podniku výhrady. Bojí se totiž, že profitovat bude hlavně soukromá firma.

Trojkoalice argumentovala zákonem o liniových stavbách, který prošel Sněmovnou a čeká nyní na schválení v Senátu. Zákon má umožnit rychlejší vyvlastnění pozemků pro stavbu klíčových dopravních staveb, mezi které je jmenováno i metro.

Podle Penty ale není zákon překážkou.

„Zdaleka není na konci schvalovacího procesu, a přestože nad ním panuje velká shoda, je otázka, kdy vejde v platnost,“ uvedl šéf rezidenční výstavby Penty David Musil, podle kterého se celý projekt zpolitizoval.

Radní čekají na analýzu

Dolínek i primátorka Adriana Krnáčová (ANO) dříve pro MF Dnes uvedli, že DPP zpracovává analýzu vlivu novely na přípravu stavby metra D a že na ni před schválením podniku počkají. Podle informací ČTK je to jeden z hlavních důvodů stažení tisku ke společnému podniku.

Dolínek tuto informaci nepotvrdil, podle něj jde o důvěrné obchodní vztahy DPP a městské rady jeho valné hromady společnosti. Uvedl pouze, že požádal podnik o doplnění podkladů.

Stavba metra D spojí centrum metropole se sídlišti na jihu a měla by odlehčit přetížené trase C. Jako první se má začít stavět část z Depo Písnice na Pankrác, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na náměstí Míru. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Metro D vyjde podle odhadů na 50 miliard korun a bude mít celkem 8 stanic.

(pel)