Urychlení stavby silnic a železnic má přinést návrh „předběžné držby“. Ta by znamenala, že se může začít stavět na pozemku už ve chvíli, kdy se ještě majitel soudí o to, kolik za omezení vlastnických práv získá peněz. Na návrhu se shodli zástupci všech sněmovních stran.

„Dochází k výraznému omezení vlastnických práv. Za nás říkám ano, my si to umíme představit. Jsou případy, kdy si myslíme, že stát může takto postupovat,“ řekl iDNES.cz šéf poslanců ODS a exministr dopravy Zbyněk Stanjura.

O rozhodnutí o předběžné držbě pozemku by mohl investor požádat při vyvlastňovacím řízení, aby mohl rychle zahájit stavební práce.

„Vlastně to znamená, že mohu stavět na vašem pozemku, i když jsem se s vámi ještě nedomluvil, a probíhá soudní spor o peníze, které dostanete. Říká se tomu eufemisticky předběžná držba, ale stavím na cizím pozemku bez dohody,“ popsal Stanjura.

Pod návrh se podepsali zástupci všech stran ve Sněmovně, je tedy pravděpodobné, že zákon projde.

V příloze návrhu zákona je uvedeno sedmnáct dálnic, patnáct železničních tratí, železniční uzly v Praze, Brně a v Ostravě i čtyři plánované vysokorychlostní tratě (z Prahy přes Ostravu na polskou hranici, z Brna na slovenskou hranici, z Drážďan do Prahy a z Prahy do Berouna a Hořovic), kterých se nová pravidla omezující vlastníky mají týkat.

Finální seznam se ale ještě nejspíš pozmění.

Například místopředseda ČSSD a náměstek primátorky Petr Dolínek nedávno řekl, že Praha bude chtít, aby se seznam staveb, které bude možné budovat už během vyvlastňovacího procesu, rozšířil i třeba o stavbu metra D. Na seznamu je už dostavba Pražského okruhu i železniční napojení letiště Václava Havla.

(jaz)