Tatra Trucks zrenovovala a předvedla veřejnosti jeden z prvních dakarských vozů Tatra 815 6x6VE "Ostrý-II". (Foto: Tatra 815 6x6VE Ostrý-II, Tatra)

Tatra Trucks představila v Kopřivnici zrestaurovaný vůz Tatra 815 6x6VE „Ostrý II“, který se zúčastnil slavného závodu Paříž-Alžír-Dakar 1986. Po svém účinkování na Dakaru tři desítky let jezdil v soukromých službách v severní a západní Africe. Loni se vrátil zpět do České republiky.

Společnost TATRA TRUCKS představila na polygonu automobilky rekonstruovaný vůz Tatra 815 6x6VE „Ostrý II“, a to za přítomnosti jeho původní posádky z roku 1986.

Vůz prošel náročnou několikaměsíční renovací, přičemž cílem restaurátorských a rekonstrukčních prací bylo zachránit co možná nejvíce originálních dílů vozu, resp. jeho původního provedení. To se díky důslednosti a precizní práci odborníků podařilo.

Foto: Tatra

Chtěli jsme renovaci dakarského speciálu dokončit co nejdříve, aby bylo důstojným příspěvkem k letošním oslavám 120 let výroby automobilů v naší automobilce. Renovační práce trvaly 270 dní a to, co jsme si předsevzali, se nám povedlo. Vše jsme museli navíc skloubit s tím, co nás živí, tedy s normální výrobou a vývojovými programy,“ uvedl Radomír Smolka, technický ředitel společnosti TATRA TRUCKS.

Historický vůz se v autentické podobě, v jaké absolvoval svůj premiérový závod v roce 1986, předvedl za jízdy na tatrováckém polygonu před zraky hostů i novinářů.

Do kabiny usedla původní posádka z roku 1986. (Foto: Tatra)

Do kabiny usedli členové původní posádky Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a Josef Kalina. Průběh rekonstrukce i příběh nalezení vozu přiblížil před jeho předvedením technický ředitel automobilky Radomír Smolka.

Tatra T 815 6×6 VE „Ostrý-II“ z roku 1986 byla minulý rok nalezena ve Francii v majetku pana Jeana Philippa, vlastníka a provozovatele cestovní agentury New Gate Travel. Třicet let byla původní soutěžní tatra využívána k podnikání ve státech severní a západní Afriky.

Foto: Tatra

V těžkých písečných a bahnitých terénech najezdila obrovské množství kilometrů, přičemž ani jednou za tu dobu nenechala svého majitele a provozovatele „na holičkách“.

Originalitu vozu a jeho vynikající technický stav včetně zachování všech původních agregátů a jejich technických periferií potvrdil loni do Francie vyslaný tým odborníků.

Foto: Tatra

V září 2016 proběhla na tatrováckém polygonu slavnostní výměna soutěžního speciálu T 815 6×6 VE „Ostrý-II“ za čtyřnápravový vůz Tatra Phoenix Euro 6. Automobil představuje po technické stránce a v efektivitě provozu to nejlepší z civilní produkce, co TATRA TRUCKS v současné době svým zákazníkům nabízí. 

Důkazem, že tradice a historie jsou pro naši firmu velmi důležité, je připravovaný projekt dalšího muzea vozů Tatra v Kopřivnici. Stávající tatrovácké muzeum je kapacitně naplněno a unikáty jako je právě dnes představený dakarský speciál není kde vystavit. V nové expozici budou především nákladní vozy získané v posledních letech díky investicím akcionářů Tatry,“ řekl Radek Strouhal, generální ředitel společnosti TATRA TRUCKS.

(pel)