Tisíce malých a středních e-shopů budou kvůli EET rušit možnost platby kartou online. Zavedení systému je pro ně příliš nákladné.

Tisíce menších a středních českých e-shopů od března zruší možnost platby kartou online. Chtějí se tak vyhnout povinnosti elektronické evidence tržeb (EET). Zavedení systému je pro ně totiž příliš nákladné.

Informoval o tom Michal Bilka, který má zavedení EET na starosti v největším českém slevovém portálu Slevomat.cz.

Stejný názor má i šéf Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. Podle něj nyní čeká na provozovatele e-shopů velký úkol, jak k implementaci EET přistoupit.

„Bohužel, musíme se obávat, že především menší e-shopy se rozhodnou raději on-line platby ze své nabídky stáhnout. To je samozřejmě krok zpátky, který poškodí také zákazníky. Ti u internetových obchodů oceňují rychlost a pohodlí nákupu, platby kartou online v posledních letech významně rostly,“ řekl Vetyška.

Úřad nemá doposud stanovený postup

Podle Bilky navíc do dnešní doby finanční správa nevydala jasnou metodiku, jak u plateb přes různé platební brány postupovat. Doslovný výklad zákona podle něj znamená posílat údaje do EET už v okamžiku kliku na tlačítko zaplatit. V tu chvíli přitom není vůbec jasné, že platba projde.

Druhý výklad říká, že stačí údaje do EET poslat až v okamžiku potvrzení platby ze strany platební brány.

„V této nejistotě se tedy hlavně menším e-shopům těžko rozhoduje, jaké řešení zvolit. Očekáváme tedy, že vzestup podílu plateb kartou v českém e-commerce se letos výrazně zabrzdí,“ dodal Bilka.

Kartou online platí 7 procent zákazníků

Platbu kartou online podle údajů srovnávače cen Zboží.cz využívá 7 procent zákazníků, 35 procent Čechů preferuje dobírku, 32 procent využívá bankovní převod, pětina lidí platí při osobním převzetí.

Autentizační údaje si zatím vyzvedlo pouze 20 tisíc ze zhruba 250 tisíc maloobchodníků, kterým vzniká povinnost evidovat ve druhé fázi od března.

Zbylých 230 tisíc podnikatelů má na přípravu EET 28 pracovních dnů.

„Podle nás je to na samé hranici možností. Pokud by vše mělo jít plynule, muselo by o autentizační údaje žádat od nynějška zhruba 10 tisíc podnikatelů denně,“ uvedl Michal Wantulok ze společnosti Dotykačka.

(pel)