Kvůli přechodu na elektroauta hrozí, že ve Škodovce přijde o místo 10 tisíc lidí. (Ilustrační foto: Škoda Auto)

Kvůli přechodu na elektroauta hrozí, že v automobilce Škoda Auto přijde o místo 10 tisíc lidí. Upozornily na to odbory mladoboleslavské automobilky, podle kterých v důsledku změn ve výrobě způsobených přechodem na elektromobilitu hrozí hromadné rušení pracovních míst v dlouhodobém horizontu. 

Odbory to uvedly ve svém týdeníku Škodovácký odborář.

„Nejistota pro značku Škoda po roce 2026, zejména do roku 2031, existuje riziko poklesu vytíženosti a zaměstnanosti. V případě přijetí normy EU7 ‚hard‘ se zvyšuje riziko ztráty až 10 tisíc pracovních míst,” uvedl předseda podnikové rady Jaroslav Povšík.
Jak upozornil server E15.cz, přijetí zmíněné emisní normy by pro Škodu Auto v praxi znamenalo, že bude muset s velkou pravděpodobností přestat vyrábět motory 1.0 TSI. K tomu by v případě schválení přísné regulace došlo nejspíš po roce 2026.

Evropská komise navíc stupňuje svůj tlak na snižování emisí CO2 u nových aut, v důsledku čehož se bude v závodech evropských automobilek snižovat podíl vyráběných vozů s konvenčním pohonem.

Podle odborů mohou do roku 2030 tvořit až 70 procent vyráběných vozů právě elektromobily.
Škoda Auto navrhuje jako řešení, abychom získala do výroby motor 1,5 TSI, což už bylo schváleno. Tím si automobilka prodlouží danou zaměstnanost v oblasti spalovacích motorů.

Předseda představenstva Thomas Schäfer obavy z možného snižování počtu pracovníků odmítl už v září, když v dopise zaměstnancům napsal, že Škoda získala od koncernu Volkswagen možnost vyrábět další elektromobily, a bude tak možné zachovat pracovní místa v českých závodech.

Škoda nyní vyrábí jeden čistě elektrický vůz, kterým je SUV Enyaq iV. Začátkem roku na trh přijde Enyaq iV ve verzi Coupé. Následně se firma chystá vyrábět další tři elektromobily.

Předseda představenstva mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer navíc odejde k 1. červenci příštího roku do vedení značky Volkswagen. Do čela české automobilky přišel loni 3. srpna, z funkce tak odejde po téměř dvouletém působení.

Kdo Schäfera v českém podniku nahradí, koncern nesdělil. Předseda podnikové rady automobilky Jaroslav Povšík nehodlá do vedení společnosti pustit člověka, který bude proti Škodě Auto a bude slabý. (pel)