Mladí lidé v Česku řeší nesplácené dluhy přes nové komunikační platformy. (Ilustrační foto).

Mezi mladými klienty, kteří nesplácejí své závazky, stoupá počet těch, co pro vyřešení dluhů využívají nové komunikační nástroje. Odmítají se bavit o svých dluzích se zástupci věřitelů a raději komunikují přes aplikace a webové rozhraní. Přitom jsou k chatbotům otevřenější a závazky, které si sami nastaví, plní s vyšší spolehlivostí.

Mladí lidé jsou zvyklí řešit vše on-line, a pokud se dostanou do problémů se splácením půjček, řada z nich nebere telefon ani nereaguje na zprávy nebo e-maily. Vyhovuje jim komunikace přes formuláře, nebo hlasové roboty.

„Dlouhodobě se nám snižuje dovolatelnost a čím dál větší procento mladších klientů preferuje neosobní komunikaci před jakoukoliv jinou formou,“ potvrdila trend v chování klientů Anežka Pavlíková, CEO společnosti Fincollect, která spravuje pohledávky předních finančních domů.

Z průzkumu mezi jejich klienty vyplynulo, že preferují možnost komunikovat v momentě, kdy jim to vyhovuje a chtějí mít určitou anonymitu neosobního jednání.

„Máme zkušenost, že většina lidí má určitý pocit viny, či selhání, že mají nesplácené dluhy. Je jim nepříjemné o nich otevřeně mluvit, a proto je pro ně snazší řešit svůj problém s robotem něž s živým člověkem,“ vysvětlila Pavlíková další z důvodů, proč mladí upřednostňují neosobní komunikaci.

Proto společnost Fincollect upravila procesy informování o dluhu, nasadila různé druhy komunikátorů s využitím prvků umělé inteligence a nabídla klientům on-line klientskou zónu, kde si mohou formou samoobsluhy řešit své dluhy řešit sami.

Výsledky ukazují, že nastavení dohody a splacení dluhů je touto cestou až o čtvrtinu úspěšnější než u ostatních forem komunikace.

Uzpůsobení stylu komunikace mladým klientům je nutné, protože jejich počet mezi dlužníky se zvyšuje. Příčinou je konzumní životní styl, kdy nejsou ochotni odkládat spotřebu a své dluhy nedokáží vždy splácet.

O společnosti Fincollect SE

Společnost Fincollect se specializuje na mimosoudní správu pohledávek, kde působí jako mediátor mezi věřiteli a dlužníky. Hraje tak důležitou roli pro zachování dobrých obchodních vztahů, v ozdravení finančního trhu a podílí se na udržení sociálního smíru tím, že pomáhá klientům řídit jejich finance. Od svého vzniku se zaměřuje na inovativní ICT řešení a vysokou míru automatizace, k čemuž implementuje flexibilní a spolehlivou komunikační infrastrukturu. (sfr)