Ministr Kupka slíbil otevřít v roce 2024 rekordní počet nových úseků dálnic v délce 118 km. (Ilustrační foto).

Dálniční síť v Česku se má v roce 2024 rozrůst o celkem 118,1 kilometru nových dálnic, což je dosud nejvíc. Oznámil to ministr dopravy Martin Kupka (ODS). V letošním roce bylo otevřeno 15,4 kilometru dálnic.

Největší část v příštím roce podle plánu přibude na písecké D4, dále jihočeské D3 a jihomoravské D55. Práce pak nově mají začít na dalších 117,8 kilometrech dálnic.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude mít podle ministra v příštím roce k dispozici více než 79 miliard korun, což je dosud nejvíce.

Stát v roce 2024 plánuje dokončit celkem 17 jednotlivých dálničních staveb na osmi různých dálnicích. Největší část v příštím roce přibude na dálnici D4, na níž se její písecká část rozroste o 32 kilometrů.

Dálnice je stavěna formou PPP projektu, pracuje na ní tedy soukromý investor. O dalších 28,4 kilometru bude delší také jihočeská část D3, přes 21 kilometrů vznikne na D55 od Babic do Bzence, a o téměř 11 kilometrů se rozšíří chomutovská D7.

Dalších 12 staveb chce stát otevřít v rámci silnic první třídy. Celkem půjde o 29 kilometrů, mezi nimiž největší části budou přeložka u Klatov na silnici I/27 a obchvat Jaroměře na I/33.



V současné době je podle ministerstva dopravy rozestavěno přes 189 kilometrů dálnic. V příštím roce chce stát zahájit stavbu dalších 117,8 kilometru dálnic a 47 kilometrů silnic první třídy.

V plánu je například rozpracování pokračování Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1, úseky na dálnicích D3, D6 nebo D7. V případě příznivého průběhu chce ministerstvo začít také se stavbou části D35.

Letos bylo zprovozňování nových dálnic méně časté. Dokončeny byly dvě dálniční stavby, konkrétně šlo o první etapu úseku z Bělotína do Rybí na dálnici D48 a také dostavbu obchvatu Loun na D7. Větší ruch byl na silnicích první třídy, otevřeno bylo téměř 55 nových kilometrů. Největší stavby byly úseky I/27 mezi Šlovicemi a Přešticemi a na I/36 mezi Časy a Holicemi.


VÍCE O TÉMATU ČTĚTE ZDE:

NKÚ: Ministerstvo neumí stanovit náklady na provoz dálnic. Výstavba D4 se může prodražit