Aero uzavřelo nový kontrakt na modernizaci angolských letounů L-39.

Společnost Aero uzavřela smlouvu na modernizaci a generální opravu čtyř letounů L-39 vlastněných Angolou. Jedná se o první kontrahovanou modernizaci L-39C s novým americkým motorem, který se používá i v nových letounech Aero L-39NG. Kromě remotorizace bude modernizováno avionické vybavení a provedena generální oprava draků.

Informovala o tom manažerka komunikace firmy Radka Černá.

Zahájení modernizace letounů se očekává ve 2. polovině letošního roku.

„Tento kontrakt považuji za další historický úspěch naší společnosti, jelikož budeme poprvé integrovat do letounů L-39 předchozí generace nový motor od společnosti Williams, který je součástí dodávek nového letounu L-39NG.“

„Přicházíme tedy na trh s novým produktem, který se přibližuje vyvinutým standardům nového letounu L-39NG a umožní současným uživatelům letounů L-39 plynulé zavedení letounů L-39NG v blízké budoucnosti. Modernizované letouny s označením L-39CW budou v Angole využívány především pro výcvik pilotů,“ uvedl Filip Kulštrunk, výkonný vice-prezident a CCO společnosti Aero.

Angola je novým zákazníkem Aero pro modernizaci a generální opravu čtyř letounů L-39C. Obsahem kontraktu je generální oprava draku, modernizace avionického vybavení a zejména remotorizace spočívající ve výměně původních motorů za nové FJ44-4M od výrobce Williams International, které se používají v nových letounech Aero L-39NG.

V době trvající nejistoty dodávek a podpory původního motoru AI-25TL z ukrajinské společnosti Motor-Sich představuje remotorizace kvalitní a bezrizikovou cestu pro uživatele L-39.

„Naše provedení zajišťuje tu nejvyšší kvalitu a spolehlivost všech dodávek a servisu, proto se Angola rozhodla spolupracovat na modernizaci s námi. Pevně věříme, že právě tento typ modernizace bude realizován i pro další zákazníky,“ doplnil Kulštrunk.

Zahájení modernizace se očekává ve 2. polovině letošního roku s předpokládaným ukončením prvních letounů v roce 2025. Součástí kontraktu jsou i služby, které zahrnují výcvik pozemního a letového personálu, dodávky náhradních dílů, pozemního vybavení, leteckou výstroj a další.

Letouny budou dopraveny v kontejnerech a jejich předání po dokončení zpět bude provedeno stejným způsobem. Uzavřením tohoto kontraktu Aero upevnilo svou pozici dodavatele řešení výcviku pilotů v subsaharské Africe a podpořilo své další obchodní aktivity v daném regionu.

Aero vyrobilo na 2 900 letounů L-39 Albatros, z nichž stovky stále létají po celém světě. Albatrosy jsou historicky nejúspěšnějšími cvičnými proudovými letouny. Mnoho zemí je ale využívá i pro další úkoly, například průzkumné mise či ochranu hranic.

Aero v minulých letech dokončilo zakázky na údržbu, opravy a modernizace letounů L-39C a L-39ZA od čtyř zahraničních zákazníků z Afriky a střední Asie, nyní probíhají generální opravy a modernizace letounů L-39 bulharských vzdušných sil. Letouny L-39 Albatros by měly být do budoucna nahrazeny novým letounem Aero L-39NG, který se díky úspěšné certifikaci těší velkému zájmu uživatelů po celém světě.

AERO Vodochody AEROSPACE se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení́ civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny.

Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj. (sfr)